Wat is dit voor plant?

Ik denk dat het een soort distel is. Deze kwamen wij tegen op onze vakantie in de Eifel. Er stonden er nog veel en veel meer. Niet in het wild, maar op een stukje grond/moestuin naast een huis. Ik zou deze plant wel heel graag in mijn bezit willen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (5)

Dit is een zogenaamde kaardebol. Hij heeft tweejarig zaad wat je heel makkelijk in je eigen tuin op kunt kweken, met een beetje mazzel kom je er nooit meer van af.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij komt in NL ook in het wild voor, en is dan een beschermde soort. Ik heb er zelf een in de tuin, op de kleine witte bloemetjes komen veel hommels af. Hij kan makkelijk 2 m. hoog worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Vindt ik niet erg. Ik heb zelf ook al kruisdistels en kogeldistels en ben dol op dit soort planten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net je reactie en klopt, deze waren ook heel hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging bedoel ik ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stippel, je hebt de zeldzame slibbladige kaardebol, met ingesneden blad en witte bloemen, heeft waarschijnlijk in een wilde bloemen zaaimengsel gezeten, zo ben ik er ook aan gekomen., deze soort groeit zuilvormig en bij ons op de klei, wordt hij wel 2.5 m. hoog en waait nooit om, de oude van vorig jaar staan er zelfs nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat Stippel ook nog wat zaad van zijn kaardebol voor mij heeft dan (*gniffel*)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is haar kaardebol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meander, stuur maar een pb'tje met adresgegevens dan probeer ik het voor je over te houden. Ik heb hem trouwens van mijn tuinengekke moeder die hem in de border achter haar vijver had. Hij groeit als kool en zaait zich door mijn hele (arme zandgond-) tuintje. Wil je ook, Ed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, haar dan ;-) Pb-tje komt eraan, en alvast bedankt!
Het is de gewone kaardebol, in ons land een beschermde plant, hij is meestal tweejarig, dat wil zeggen, dat hij pas het tweede jaar zal bloeien en na de bloei dood gaat.
heb in de herfst wel zaad voor je, je moet ze voor de winter zaaien.
Zeer bijzonder aan deze plant zijn de aan elkaar gegroeide bladeren die water op vangen in een soort bakje, in dat bakje met water vallen insecten die daarin verdrinken, of de plant hiervan ook profiteert is onduidelijk, maar ik denk zelf van wel, ook leeft er een speciaal soort plankton in het water, dat alleen maar in de kaardebol bakjes voorkomt.
Er bestaat ook nog de kleine kaardebol en de slibbladige kaardebol, deze zijn veel zeldzamer en bloeien wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bakjes met water waren mij ook al opgevallen! Weet je ook waarom er vooral hommeltjes op de bloemetjes afkomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh leuk! Ik vindt planten met iets noemenswaardigs/bijzonderheid òòk nog altijd erg mooi om in mijn bezit te hebben. Zo heb ik ook de scharnierplant en de vuurwerkplant (gehad, maar die deed het hier niet zo goed). Je kan daar gewoon iets bij vertèllen (al heeft helaas niet iedereen daar altijd een boodschap aan, maar dat terzijde). Als het niet teveel moeite is dan zou ik wel graag wat zaad van die plant willen hebben Ed, maar ik wil ook eerst wel bij Vreeken ofzo kijken hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP bijna geen bloemen vliegen bijen, meestal zweegvliegen en hommels, vooral op de kaardebol zijn ze gek, maar waarom, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meander, geef me maar een berichtje in het najaar als je nog zaad wil hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik, alvast bedankt!
Het is idd de kaardebol. De plant is afkomstig uit Chili. Hierna nog een leuke bijzonderheid.De Bloemhoofdjes van de kaardebol werd in de Middeleeuwen gebruikt voor het ruwen van gevolde wollenlaken, hiertoe werden een aantal van deze kaardebollen in een kruisvormige houten houder bevestigd. Later zijn er zelfs speciale machines ontwikkeld voor het ruwen van weefsels met behulp van de kaardebol. De bloemhoofdjes werden daartoe op stalenpennen geregen. Een dergelijke machine staat nog opgesteld in het Nederlands Textielmuseum te Tilburg. Als wolkaarde is de weverskaarde nooit gebruikt. De stekels van deze zaadbol zijn daar niet sterk genoeg voor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar die naam natuurlijk, het kaarden van wol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da hebbie helendal goed!
Het is de koningsdistel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je geluk hebt en je laat de zaadbollen staan komen in de winter putters de zaden eruit peuteren. http://zoom.nl/foto/1243602/dieren/in/category-2/putter-op-kaardebol.html#