Is er een richtlijn van welke bloemen ik gelijk na de bloei moet snoeien en welke niet ?

( om nog een bloei te krijgen of een meer weelderige bloei )
De Hortensia moet ik pas in het najaar de oude bloemen eruit halen maar lavendel is beter om gelijk na de bloei te doen.
Van sommige planten weet ik niet eens hoe ze heten dus laat staan wanneer ik de oude bloem eruit moet halen .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter de oude Hortensia bloemen er pas in het vroege voorjaar er af te knippen, het geeft de plant ook bescherming tegen felle koude en het ziet er in de winter best mooi uit.

Het beste antwoord

allereerst zal je onderscheid moeten maken tussen eenjarigen, tweejarigen, vaste planten, bollen, struiken en bomen.

*Bij eenjarigen knip je steeds de uitgebloeide bloemen weg, dan blijven ze de hele zomer tot de vorst doorbloeien.
*Bij tweejarigen laat je de uitgebloeide bloemen zitten, dan zaaien ze zich lekker uit, en komen ze ieder jaar terug. Wel herkennen bij het onkruid wieden, anders ben je ze alsnog kwijt.
*Vaste planten kan je na de bloei terugsnoeien, sommige bloeien dan later in het jaar nog een keer (vooral de vroege bloeiers) anderen niet, maar je voorkomt dat ze zaad vormen, wat alleen maar kracht kost.
*Voor voorjaarsbollen geldt hetzelfde. Het is zonde van de energie als je narcis of tulp zaad gaat vormen, dat verzwakt de bol.
*Voor knollen zoals dahlia's geldt hetzelfde als voor eenjarigen:steeds de bloemen verwijderen zorgt dat hij door blijft boeien.
*Bij struiken en bomen is het zo, dat je de vroegbloeiende (voor 21 juni) na de bloei snoeit, want die hebben swinters de bloemknoppen al gevormd, en anders snoei je de bloemknoppen weg. de laatbloeiende struiken kan je ook gewoon na de bloei snoeien, of vroeg in het voorjaar.

en dan zijn er nog uitzonderingen, zoals rozen die steeds rijker bloeien als je ze snoeit (uitgebloeide bloemen weghalen tot op een volledig blad) en planten en struiken die slecht tegen snoeien kunnen. Dan is het ene kwestie van de plant op internet opzoeken of gewoon uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik wat aan ! Erg duidelijk !! Bedankt.

Andere antwoorden (4)

m'n (tuin)geraniums knip ik na de bloei altijd flink terug, dan bloeien ze vaak nogmaals, hoewel wat minder.

veel eenjarig perkgoed hou ik regelmatig bij door er de uitgebloeide bloemetjes uit te halen, dan bloeien ze veel langer.

verder verwijder ik veel zaaddozen direct na de bloei.
niet voor een tweede bloei, maar om ongelimiteerd uitzaaien tegen te gaan.

veel tuinplezier!
Rieneke1
13 jaar geleden
Beginzomer bloeiers, willen nog wel eens een tweede bloei geven als de oude bloemen er af geknipt worden.
Sommige planten zoals rozen , reageren heel sterk na het snoeien door weer nieuwe knoppen te gaan vormen.
Verders zijn er geen richtlijnen, iedere plant heeft zijn eigen verhaal en we hebben er tienduizenden in Nederland, met allemaal hun eigen verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee richtlijnen hiervoor bestaan niet. Eenjarige zomerbloeiers die uitgebloeid zijn kun je in principe
terugsnoeien. Ik zelf doe dit ook, Knip met een snoei of heggeschaar de uitgebloeide bloemen weg, meestal krijg je een tweede bloei bij deze 1 jarige. Rozen maken heel
goed nieuwe knoppen na het snoeien van de oude
bloemtakken.Dit tot in het late najaar. Ben niet bang om uitgebloeide bloemen weg te nemen. Er is een spreuk die
zegt( snoeien doet bloeien).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de Prunus Triloba (het Amandelboompje) weet ik het zeker: die moet je zodra hij uitgebloeid is, helemaal terugsnoeien tot z'n knotje. Daar schieten dan weer nieuwe sprieten uit die volgend voorjaar uitbundig bloeien.