kan je mais ook in een pot kweken? hoeveel grond heeft een maisplant nodig? en zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

tussen onze tuin en die van de buren staat alleen een gaashek. het lijkt nu net of we een hele grote tuin hebben. wij hebben achterin een zitje gemaakt om nog in de zon te zitten. maar de buurvrouw doet soms om 7 uur al het gordijn dicht omdat ze denkt dat we haar zien. nu wil ik, volgend jaar, wat hoge snelgroeiende planten tussen de tuinen zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Het beste antwoord

Mais kan prima in een pot. Het wortelt vrij ondiep. Het heeft een hekel aan natte voeten, dus zorg dat de pot goed gedraineerd is. Ik denk dat je aan een gewone balkonbak al genoeg zou kunnen hebben, maar die waait natuurlijk wel om als je mais wat groter wordt.

Het nadeel van mais is wel dat het maar éénjarig is, en je dus elk jaar nieuwe mais moet zaaien. Je zou ook een clematis of een passiebloem tussen het draadhek door kunnen laten groeien, of bakken met bamboe plaatsen. Daar heb je meer jaren plezier van. Bamboe wel in bakken, want dat gaat anders je hele tuin door woekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je kan wel mais in een pot kweken, maar dat betreft dan de kleinblijvende soorten, dus niet geschikt voor jouw doel.

is het een idee het gaas te laten begroeien met een snelle klimmer?
Rieneke1
13 jaar geleden
Met een mais plant heb je msischien een paar weken echt profijt van bedekking.
Je kan ook een meloen planten, die hebben gigantische bladeren groeien als een dijk en zijn ook 1 jarig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mais heeft maar 1 seizoen nut als afscheiding van de tuinen en als het op z'n hoogst is dan wordt het ook vlot daarna geoogst.
Of je het ook in een pot kan kweken?
Jawel, maar in een grote bloempot en ondersteun de plant als ie groter groeit want als ie veel wind vangt ligt ie zo ondersteboven.
Clematis doet het goed als snelle groeier en kamperfoelie ook en heeft als bijkomend voordeel dat het heerlijk ruikt.
( tenminste die geel/witte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan maís in een pot kweken. Maar dan moet je grote zware potten of bakken gebruiken. Dit in verband met de wind. ( omwaaien) Tevens zal de maís beter groeien in een grotere pot of bak. Lijkt me toch minder geschikt voor afscheiding. Het gaashek lijkt me prima geschikt voor een zeer snelle klimmer, nl.( Bruidssluier) Het planten vanuit een pot kan het hele jaar gebeuren.De plant is zeer vorstbestendig. De bruidssluier kan in een seizoen het hele hek bedekken.Aan het einde van de zomer is
hele plant helemaal met witte bloemen overdekt. Maart is de beste tijd om te snoeien,Dit als hij te hoog en te wild
wordt.Laat bij het fors terugsnoeien altijd 1 m. stam staan. Midden in de zomer kun je stekken nemen en zo in de volle grond zetten.
Als je graag een winter groene afscheiding wild moet je
Hedera (Klimop)nemen Groeit minder snel, maar altijd groen.