De vruchten van mijn tomatenplant zien er raar uit. Wat is er mis?

Mijn tomatenplant (flestomaat) heeft ontzettend veel vruchten, maar allemaal hebben ze een zwarte onderkant. Wat is er mis? Ook mijn pompoen en courgette hebben rare zwarte vlekken, al 3 stuks waren zacht en zwart voor ze rijp waren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dat de aardappelziekte. Ze komen ook voor bij tomaten. Het veroorzaakt zwartbruine plekken op het blad en donkerbruine, droge plekken op de vrucht. De aantasting kan over de gehele plant voorkomen, zowel op grote als op kleine vruchten. De tomaten blijven aan de tros zitten. Daarnaast kan bij tomaat ook nat vruchtrot (Phytophthora nicotianae) optreden, vooral in rassen waar weinig wordt gelucht en het gewas lang nat blijft. Op de vruchten van voornamelijk de eerste en tweede tros ontstaat grijsgroene, enigszins zwarte en zeer weke plekken, soms met onregelmatige bruine ringen. Zieke vruchten vallen spoedig af. Bestrijding: bij tomaat kan men onder glas gewoonlijk volstaan met goed luchten. Er is geen biologisch bestrijdingsmiddel tegen aardappelziekte op tomaten ontwikkeld. Wat men kan doen, is kiezen voor rassen, die niet of nauwelijks gevoelig zijn voor de kwaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je grond is te rijk of verkeerd bemest. Dit jaar zal geen vruchten meer werpen, maar volgend jaar beter. Je kunt ook altijd even je grond laten testen bij de betere tuincentra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het mogelijk dat ze te veel regenwater hebben gehad?
De zwarte vlekken duidt op de aardappelziekte phytoftera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan misschien kanker zijn.
Kanker (Didymella lycopersici)
HERKENNING. Bij de kiemplanten worden bruin-zwarte plekjes op de stengel zichtbaar. De stengels zijn soms helemaal bruin-zwart verkleurd en voor een deel verschrompeld. Bij oudere planten ontstaan bruin-zwarte, ingezonken plekken in de buurt van het grondoppervlak of bij wonden (bladlittekens, wond als gevolg van het dieven). De vaatbundels zijn tot ver voorbij de aantasting bruin verkleurd. Op de vruchten ontstaat rondom het vruchtsteeltje een donkerbruine, vettige plek. Op alle aangetaste plekken komen kleine, doorzichtige, roze tot zwarte vruchtlichamen (pycnidiën) voor die later verkleuren. Deze pycnidiën liggen direct op het schorsweefsel en moeten niet worden verward met de klierharen die op steeltjes staan. Onder vochtige omstandigheden wordt uit de pycnidiën sporeslijm in slingers naar buiten gedrukt.