Mag ik de boom omhakken?

Ik heb een probleem met de boom van mijn buurvrouw. Deze boom staat precies op de strook grond tussen onze huizen in maar helt sterk naar onze kant. Met een beetje wind slaan de takken hard tegen onze ramen aan. Mag ik die boom er uit trekken of de overhellende takken afzagen?

Toegevoegd na 23 uur:
De boom staat op haar of onze grond. hij staat net voor onze huizen maar het is met het oog niet te zien of hij meer bij haar staat of meer bij ons.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (17)

Het antwoord op deze vraag verschilt sterk per gemeente. Veel gemeentes verbieden omhakken van bomen als ze 'beeldbepalend' zijn of meer dan een bepaalde omvang hebben.

Verder maakt het nogal uit of de boom kadastraal op jouw grond staat of niet.

Mijn tips: overleg met de buurvrouw (in der minne is altijd beter) en bel het gemeentehuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het met de buurvrouw kunnen bespreken en als zij het niet erg vind, dat je wat takken weghaalt moet dit kunnen. Als zij niet voor praten in is en vind dat jij geen rechten heb zou ik als ik jou was even bij de gemeente aankloppen. Anders zou je bij het kadaster kunnen checken wat precies jou grond is en of die daar wel/niet opstaat.
Elk geval niet zelf de schop in de grond zetten want je weet nooit wat voor problemen je later hiermee krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag overhangende takken weghalen, maar een boom van de buren omhakken mag weer niet.
Ik zou daarover toch echt in gesprek gaan met de buurvrouw en haar vertellen hoeveel last je van de boom hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag die boom niet zomaar omhakken. Allereerst niet omdat het bijzonder onfatsoenlijk is, om dit zomaar te doen, daarnaast is het ook nog eens wettelijk zo geregeld.
Je mag wel de takken die op of boven jouw grond hangen afzagen, maar ook dan is het wel netjes en aardig om dit even te overleggen met de eigenaresse.

Wil je echt de hele boom weghalen, dan zul je dit aan je buurbrouw moeten vragen. Zij zal toestemming moeten geven hiervoor. Bedenk eerst goed waar je aan begint, er zijn al heel wat burenruzies om ontstaan. Is je dit het eventueel waard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je mag niet zomaar de boom weghalen noch takken eraf zagen. Het beste kan je eerst overleggen met je buurvrouw. Mocht deze geen gehoor geven dan kan je het beste naar de gemeente gaan en je probleem overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met bovenstaande antwoorden, maar volgens mij mag je de overhellende takken gewoon afzagen, mits het verder niet schadelijk is voor de boom.
Het is zelfs zo, dat als de boom helemaal op de grond van de buren staat, dat je hem dan mag snoeien aan jouw kant en dat de buren verantwoordelijk zijn voor het afvoeren van het afval.
Uiteraard is het netjes om het in overleg te doen.

Als het bijvoorbeeld een fruitboom is, mag je het fruit, dat duidelijk boven jouw kant hangt, ook gewoon plukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Vlaanderen is dit een typisch probleem voor een vrederechter , wanneer je niet tot een vergelijk komt met je buren.
Er zitten wel een paar addertjes onder het gras : Als een boom een bepaalde leeftijd heeft moet men toelating vragen aan de gemeente om de boom te mogen omhakken .Met het huidige groenbeleid worden vele bomen als beschermd beschouwd (na een aantal ? jaren)
Wanneer je de boom dan toch wil omhakken ,rijst de
vraag : Wie draait op voor de kosten?
En ik ken persoonlijk een dispuut tussen twee buren omtrent de eigendom van het resterende hout

Toegevoegd na 36 minuten:
Overhellende takken: hangt er van af van wie de boom is.
De eigenaar MOET op zijn kosten de hellende takken op jouw grondgebied laten snoeien , wanneer gij dat eist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Deze boom staat precies op de strook grond tussen onze huizen in"

Als die strook grond van de gemeente is, dan zou ik daar aankloppen en waarschuwen dat de takken je ramen raken, en dus kapot kunnen gaan. Zij zullen dan het snoeiwerk doen.

Als de boom staat op grond van de buurvrouw heeft de rest al aangegeven: eerst overleggen, en formeel gesproken mag je de takken snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt niet het recht haar boom om te zagen, wel heb je het recht overhangende takken die over de erfgrens hangen af te zagen. Doe dit echter niet zonder het haar te melden. Geef haar de kans om zelf die takken te verwijderen. Weigert ze dit, dan weet je dat ze geen prijs stelt op een goed contact met haar buren. Ik zou zelf naar de gemeente stappen, want weet je wel hoe lastig het is takken te zagen? Waarom zou je haar werk doen? Zit jij ook nog eens met het afval! De gemeente kan haar nl.dwingen want haar boom staat te dicht op de erfgrens geplant. Hiervoor zijn nl. de Algemene Gemeente Bepalingen. Het staat hier precies in omschreven. Juist om dit soort problemen te voorkomen. De gemeente kan haar dwingen! Doet ze het nog niet binnen een redelijke termijn, dan doet de gemeente het zelf en zijn de kosten daarvan voor haar rekening. Verwijder je zelf de hele boom, dan kost het je een hoop geld; de boete, de schadevergoeding aan haar, en vaak is er herplantplicht voor bomen en als je pech hebt kan je daar ook voor opdraaien.
amc
13 jaar geleden
ik ben het eens met de bovenstaande antwoorden, je mag het gedeelte op jou grond (overhangende takken) snoeien, dit hoef je niet eens te overleggen met de buurvrouw, maar dit is wel zo netjes.
Helemaal als de takken tegen je ramen slaan met een beetje wind, als het hard waait slaan ze je ramen eruit met een beetje mazzel......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierover zijn wel dingen bij wet geregeld. Je kan hiervoor naar de kantonrechter om een uitspraak te krijgen wat wel en wat niet mag. Je kan het met je buurvrouw bespreken, en voorstellen om dit door de kantonrechter te laten vaststellen.
Een advocaat kan het natuurlijk ook voor je opzoeken.

Ik geloof dat overhangende takken gesnoeid mogen worden. De boom mag niet omgehakt worden zonder gemeentelijke toestamming als hij ouder dan 15 jaar is. En hij is ""van de buurvrouw"" als hij tenminste een halve meter van de erfgrens staat.

Ik zou er echt een arbitrale beslissing over vragen, om ruzie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er duidelijk last van , en dat zal de buurvrouw niet kunnen onderkennen . Mogelijk loop je schade op en dan is leiden een last ! De Buurvrouw zal hier in alle redelijkheid en eerlijkheid gehoor aan moeten geven , hoe dit op te lossen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar omzagen mag zeker niet.
Eerst eens met de buurvrouw praten, en uitzoeken of de boom van iemand is (van jou? van haar? van jullie allebei als ie precies op de erfgrens staat? van de gemeente?).
Als ie van jou of har is of van jullie beiden: kijken of je de hinderlijke takken eruit kunt halen zonder dat de boom te ongelijk wordt.
Als ie van de gemeente is: daar melden dat je last hebt en vragen of ze 'm een onderhoudsbeurt willen geven.
Bij de gemeente hebben ze ook alle info over regels rondom kappen en rooien, mochten buurvrouw en jij daarop uitkomen - die regels zijn in elke gemeente anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de boom van de buurvrouw is dan mag deze niet op de erfafscheiding staan maar moet deze (geloof ik 60 cm) van de afscheiding staan. Echter is deze boom in overleg geplant op de erfafscheiding in overleg dan wordt het een probleem. Als zij de boom heeft geplant in overleg met uw vorige bewoner dan zal hij blijven staan. Maar dat geeft u wel het recht de boom binnen de perken te houden en snoeien mag maar wel zo dat de boom er niet onder leid.

Ja ik heb ook bomen in mijn tuin maar als mijn buurman last heeft van takken dan zaagt hij deze gewoon af en dat heb ik hem ook gezegt dat hij dat moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in onze gemeente kijken ze naar de dikte van de stam om te bepalen als je hem zelf mag omhakken
bij ons staat de boom ook op de grens en de genen die erover gaan zijn al 1 jaar bezig met beslissen
het is een denneboom.
ik weet de stamomvang niet maar die is zo dik dat er toestemming voor nodig is het kost de gemeente ong €800 ,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jij in overleg met de buurvrouw een kap vergunning hebt aan gevraagd en gekregen hebt ( dat kan bij de gemeente) dan mag jij de boom om hakken ja.
Wanneer jij geen kap vergunning hebt mag jij dat niet doen . Ook al zou je t van je buurvrouw wel mogen.
Wat je wel altijd mag dat zijn de takken die over de erf scheiding groeien weg halen.
Doe dat bij voorkeur in het voorjaar.
(Tenzij je echt een hekel hebt aan die boom dan doe je het midden op de dag in de brandende zon want dan gaat ie sneller dood. Volop in t blad gesnoeid worden vind ie namelijk niet zo leuk)
Een boom is wel lekker schaduw gevend trouwens maar wanneer ie met zijn wortels je fundering beschadigt of met zijn takken je ramen bekrast. Of je halve bestrating omhoog drukt dan geloof ik inderdaad dat je blij bent dat er wat ana gedaan kan worden.
Je buurvrouw zal het hopelijk begrijpen wanneer je het aankaart bij haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ook zo'n probleem, gelukkig niet zo erg als die van jou maar toch... Helaas is dit ook nog niet afgelopen maar er is al een flink deel gesnoeit.

De regels zijn dat een boom niet dichter dan 2 meter van een erfafscheiding zou mogen staan. ( gerekend van midden stam) ( heesters etc 0.50 cm)
O ok mag je zowiezo alle takken en de rest van de boom die over jouw erf heen hangen zonder toestemming omkappen/ snoeien, die tegen je raam aankomen mogen dus zeker weggehaald worden.

Je mag niet zomaar de boom omkappen maar kan hen wel sommeren om dit te doen. Stel een ulitimatum dat als ze het zelf niet doen jij het doet. Aangezien hij dichter op de erfgrens staat dan mag. ( soms is er ook een kapvergunning nodig maar deze regels weet ik niet.. en weg is weg ...)
eventueel kan je ook de gemeente even inschakelen of je dit recht hebt, dit scheelt ook nog wel namelijk.