Is het nodig om de (koel)vries combinatie & vriezer in de schuur te beschermen tegen de vorst?

Ik heb in de tuin een stenen schuur (enkele rij stenen, geen isolatie). Hier staat 1 koelvriescombinatie en 1 vriezer.

2 kanten van de schuur zijn verbonden met de schuur van de (achter)buren.
1 muur heeft ventilatiegaten en die heb ik nu met de strenge vorst deels afgeplakt. Het raam (enkel glas) van de deur heb ik ook dicht gemaakt met isolatiefolie. Aan de buitenmuur staat een stellage wat vol ligt met kisten etc.

De vriezer staan tegen de muur van de buren. Dus niet op de buitenmuur.
En ze staan niet rechtstreeks op de grond maar op een soort van pallet.

Ik heb even geen idee hoe koud het wordt in zo'n schuur.
Afgelopen jaren is het altijd goed gegaan.
Maar ik vraag me altijd af of ik de apparaat toch niet wat moet afdekken met bv een doek, of karton op de bovenkant van het apparaat. Kleine moeite als dit helpt, maar ik weet niet OF het werkt en OF het goed is.

4 maanden geleden
in: Tuin
2.9K
HoiMaan
4 maanden geleden
Nooit een doek over je vriezer of koelkast heen doen ivm brandveiligheid. Je kan beter de schuur vorstvrij maken door inderdaad isolatiematerialen.
Gouranga
4 maanden geleden
Maar dat red ik nu deze week niet @HoiMaan
Dus beste zo laten. Of zal luchtventilatie gaten en raam dichtmaken al voldoende zijn?

Antwoorden (4)

Een diepvries in een ruimte beneden nul graden is geen probleem. Die schakelt in en uit op de temperatuur in de vriezer. Met een koelvriescombinatie moet je echter wel oppassen. Soms zijn het twee gescheiden systemen, maar vaak is het zo dat de koeling schakelt op de temperatuur in de koelkast. Als de temperatuur in de ruimte pakweg beneden de 5 graden is, slaat-ie dus niet meer aan. En ontdooit het vriesgedeelte. Zet voor de zekerheid de temperatuurregeling op zijn laagst, maar als het nog even zo koud blijft buiten (en in je schuur) kan je het vriesgedeelte beter leeg maken. Zoals je de situatie beschrijft zal je, als het een paar nachten 5 of 7 graden gaat vriezen, m.i. zeker in de gevarenzone komen. Dat het afgelopen jaren jaren goed ging zegt niet veel, dat waren zachte winters. Overigens: hoe weet je dat het goed ging? Misschien is het vriesgedeelte wel even (bijna) ontdooid geweest. Dat zie je niet direct, maar de kwaliteit van de inhoud is wel achteruit gegaan.
4 maanden geleden
Gouranga
4 maanden geleden
Begrijp ik het goed @teusvh dat het even tijdelijk uitvalt, en daarna weer aan slaat? Dan kan ik nl wel kijken wat er niet zo erg is om even te ontdooien. Bv brood of meer over te plaatsen naar de vriezer. Alles zal ik daar niet in krijgen met een gezin helaas. Maar ik dacht dat hij kapot zou vriezen, maar dat is dus niet?
teusvh
4 maanden geleden
Nee, je vriezer gaat niet kapot van een te lage omgevingstemperatuur. Boven of beneden een bepaalde temperatuur doet-ie het gewoon niet meer goed. Maar zodra je binnen de juiste marge komt doet-ie het gewoon weer goed. Als brood een keertje (bijna) ontdooit lijkt me dat geen probleem. Groenten is ook niet direct een ramp, alhoewel de kwaliteit / smaak achteruit gaat. Bij vlees moet je wel oppassen. Dat kan zelfs bij temperaturen onder nul bederven, als het niet koud genoeg is.
Gouranga
4 maanden geleden
Dankjewel @teusvh. Je hebt me gerustgesteld. Ik dacht dat het apparaat helemaal kapot zou gaan. Maar dat gebeurd dus gelukkig niet. Alleen de werking wordt niet meer minder. Er ligt (nu) niks meer in wat niet tegen een beetje ontdooien kan.
Dat ligt nu allemaal in de losse vriezer.
HannekeJanssen
4 maanden geleden
@Gouranga: de vriezer werkt inderdaad niet echt goed meer als de omgeving te koud is. Veel koelkasten hebben een omgevingstemperatuur nodig van minimaal 10*, duurdere koelkasten / vriezers koelen en vriezen vaak ook nog goed bij lagere temperaturen. In mijn oude huis werd het wel eens kouder in de keuken.... Voor het koelen heb je nu natuurlijk geen koelkast nodig, buiten zetten is genoeg ;-)
De minimale omgevingstemperatuur van een koelkast geeft aan wanneer het apparaat wel of niet in de schuur kan. Dit zie je ook aan de klimaatklasse. Die beschrijft zowel de minimale als een maximale omgevingstemperatuur van een koelkast. Zo werkt bijvoorbeeld een model met de klimaatklasse SN-T goed in ruimtes waar het tussen de 10 en 43 graden Celsius is.
Klimaatklassen Minimumtemperatuur (graden Celsius) -Maximumtemperatuur (graden Celsius)
N 16 tot 32
ST 16 tot 38
T 16 tot 43
SN 10 tot 32
fremar
4 maanden geleden
Gouranga
4 maanden geleden
als ik het goed begrijp @fremar gaat de koel vries combi dus niet kapot? Maar heb je kans dat de producten in de koelkast bevriezen? Maar daarna werkt hij weer?
Ik heb hetzelfde in mijn schuur. Een vriezer en een koelkast.
Als de temperatuur onder de 10 graden komt doet de vriezer wat hij moet doen, koelen wat ik aangeef, ongeveer -20.
De koelkast daarentegen gaat vriezen, hoe kouder buiten hoe harder hij vriest. Ik heb een uitleg op internet gelezen maar weet er het fijne niet van.
Sowieso de koelkast uitzetten dus en af en toe een warm kliekje plaatsen.
4 maanden geleden
De meeste vriezers zijn niet geschikt voor plaatsing in een onverwarmde schuur of garage. Dit komt doordat de compressor van de vriezer niet goed werkt bij een te lage omgevingstemperatuur. Je loopt dan het risico dat de vriezer minder goed werkt of afslaat, waardoor producten die je in de vriezer bewaart kunnen ontdooien. Gelukkig bestaan er ook vriezers die wél geschikt zijn voor een lage omgevingstemperatuur. Vriezers met FrostProtect of FreezerGuard kun je veilig in een ruimte vanaf -15 °C plaatsen.
4 maanden geleden
Gouranga
4 maanden geleden
Dat is opzich nog niet zo'n ramp als die producten ontdooien, maar wat gebeurd er met de koelkast?
En met het gehele apparaat? Iemand zei dat die dan kapot zou gaan, maar dat lees ik echter nergesn terug
Vortexxx
4 maanden geleden
Een koelkast van een respectable merk van het nieuwe type(non-CFK) zal zich automatisch afschakelen bij een bepaalde buitentemperatuur, de oudere die nog op CFK's draaien zijn wat meer tolerant voor het koude weer buiten, je moet wel in je achterhoofd houden dat het absoluut niet fijn is om een koelkast in koude te laten draaien, de olie wordt nogal viscos met behoorlijke slijtage aan de zuigers en kleppen tot gevolg.