Hoeveel gaten voor afwatering nodig in plantenbak?

Goedemiddag, wij hebben een houten plantenbak met afmetingen L100 x B50 x H35 CM met worteldoek met Panicum Virgatum
Northwind in. We hebben vorige zomer gemerkt dat het water direct langs onder en opzij weg loopt. We moesten steeds heel vaak en in heel kleine hoeveelheden gieten om niets te verspillen. Dit jaar willen we plastic folie in de bak leggen. Mijn vraag is nu hoeveel gaten we best in de folie aanbrengen voor de afwatering. Niet te veel maar ook niet te weinig. We hebben ergens gelezen dat je de gaten ook best op 5 cm boven de bodem aanbrengt.
Nog een vraagje : welke grond of materiaal gebruiken we best om zoveel mogelijk water op te nemen? Of misschien de bodem bedekken maar met wat? Momenteel zijn er aquapearls in de grond gemengd. Maar dat heeft vorig jaar toch niet zo veel geholpen.

Alvast bedankt

een jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (1)

Siergrassen zoals Panicum Virgatum kunnen absoluut niet goed tegen teveel water bij de wortels. De plant kan daarentegen behoorlijk goed tegen droogte. Het is daarom niet aan te raden om plastic in de plantenbak aan te brengen, ook niet met een paar gaten.

Voor grassen van dit formaat is het beter om een diepere bak te nemen, of nog beter de planten in de volle grond te zetten. Een bak van 35 cm hoog is in een paar jaar volledig gevuld met wortels en dan is er nauwelijks losse grond meer voor de watervoorraad. Ga je die wortels dan in plastic zetten, dan heb je grote kans op wortelrot.

Als je een diepere bak gebruikt, dan kun je daar eventueel een aantal dichte schotels onderin leggen, dan een laag hydrokorrels, flinke laag potgrond en dan de planten. Geen plastic aan de zijkanten, dan krijg je broei als de zon op de vochtige grond schijnt en het vocht nergens heen kan.
Inekez1
een jaar geleden