Zijn pissebedden schadelijk voor planten?

Ook al lees ik dat pissebedden vooral nuttige beestjes zijn, het is me al diverse keren opgevallen dat half weggevreten planten in mijn tuin, op de grond vergeven zijn van de pissebedden. Kunnen zij daar debet aan zijn of toch een ander (onzichtbaar) beestje en zijn zij slechts de opruimers?

13 jaar geleden
in: Tuin
23.9K

Het beste antwoord

Pissebedden bestrijden?
Niet schadelijk.
Pissebedden zijn niet schadelijk of vies. Ze veroorzaken soms schade aan planten in pot of tuin, die schade zal echter nooit erg groot zijn!

Licht, droog en warm.
In een lichte, droge en verwarmde ruimte kunnen pissebedden niet overleven, ze zijn dan na twee tot drie dagen dood door uitdroging. Vochtproblemen oplossen door goed ventileren en rommel opruimen zorgen ervoor dat pissebedden zich niet thuis voelen. Temperaturen boven zo'n 35 °C zijn dodelijk.

Aardappel.
Binnen kunnen de pissebedden gevangen worden met behulp van een doorgesneden en uitgeholde aardappel, leg de aardappel op de vloer, met de doorgesneden kant naar beneden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pissebedden kunnen alleen schadelijk zijn, als ze in grote aantallen in kassen en groentetuinen voorkomen waar de planten worden aangevreten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volwassen pissebedden eten het liefst rottend afval uit de tuin, zoals bladeren en hout. Het zijn dan ook ideale gasten op de composthoop. Bij gebrek aan rottend materiaal eten ze ook wel van levende planten, zo ziet men ze wel eens op een aardbei. Dode dieren eten ze af en toe, dit komt alleen voor bij zeer droge periodes. Bij zeer extreem voedsel tekort eten ze hun eigen uitwerpselen op, om daar nog de resterende voedingsstoffen uit te kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pissenbedden zijn over het algemeen niet schadelijk. Waarschijnlijk worden je planten heel sneaky opgevreten door slakken. Die slaan 's nachts hun slag. Als het echt erg is en er veel "schade" is, kan je slakkenkorrels strooien. Doe ik ook. Anders zou ik een kale tuin hebben. Hoewel, er zijn een paar planten waar ze niet zo van houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar ruim je ook de pissenbedden mee op, slakkenkorrels zijn zeer schadelijk voor pissenbedden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oooo, dat wist ik niet. Ik gebruik van die ecologische slakkenkorrels. Kunnen pissebedden daar ook niet tegen?
(de kat van de buren leeft nog, ha, ha, ha).