Vogeltjes uitgevlogen ,waar gaan ze dan heen ?

Ik had in de tuin een nestje groenlingen,dit zijn hele mooie groenachtige vogeltjes,vorige week waren de vogeltjes zover dat ze konden vliegen,nu zijn ze weg ! zowel de ouders als de jonkies,
Waarom gaan ze weg en waar gaan ze dan heen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Groenlingen zijn dol op Rozenbottels. Mocht je ze weer terugwillen in je omgeving, zorg dan voor rozenbottelstruiken.

Als de rozenbottels rijp zijn, vliegen ze in hele zwermen op, als je er langs fietst. Prachtig gezicht. Het zijn zaadeters. Ze hebben dikke forse snavels.

Dus als je wilt weten waar ze heen zijn? Zoek de zaadleveranciers onder de planten op.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord,ik weet al welke plant ik in mijn tuin ga zetten ,ik vind de groenling echt een heel grappig vogeltje.

Andere antwoorden (3)

Ze hebben het nestje niet meer nodig en zijn dus ook niet meer aan een vaste stek gebonden. Ze kunnen nu hun leefwereld ( weer) wat vergroten. Wellicht zie je ze nog een keer even terug in je tuin.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ze zijn de wijde wereld in, met hun ouders mee, pas als ze van de zomer volwassen zijn geworden, worden ze door de ouders verstoten en moeten ze alleen verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de jongen van de groenling uitvliegen trekken ze samen met hun ouders de natuur in. ze blijven bij elkaar
tot de jongen zelfstandig zijn, dus hun eigen voedsel
kunnen vinden, en voor zich zelf kunnen zorgen. Ze eten
voornamelijk zaden en bessen.
BroedperiodeApril tot en met augustus
Meestal twee, soms drie legsels
Buiten het broedseizoen trekken ze in groepjes rond op zoek naar rozenbottels of zaden van elzen en berken
Groenlingen zijn bijzonder trouw aan hun overwinteringsstek. De Nederlandse groenlingen welke wegtrekken worden aangevuld met Scandinavische vogels. Uit ringonderzoek is gebleken dat deze vogels, net als veel toeristen, jaar op jaar dezelfde overwintering
De enkele groenling die toch wegtrekt (groenlingen zijn merendeels standvogels) vliegen naar Frankrijk en het Iberisch Schiereiland. Een enkele groenling waagt de oversteek naar Groot-Brittannië.