Kan ik zand vermengd met een beetje cement nat maken voor verdichten?

Beste,

Oude tegels zijn eruit en nieuwe moeten er in.
Het gaat om 20m² en had begrepen dat een trilplaat niet nodig is maar aanstampen voldoende( ook geen mogelijkheid om een trilplaat te huren)
Nu kreeg ik de tip om wat cement door het zand te mengen zodat het stabiliseert.
Ik heb nu zo'n 2 kg cement door het stuk van 20m² gemengd maar sommige delen van het zand zijn stevig en dus goed glad te maken en op andere delen is het zand zo los zoals op het strand,als ik erop loop komen er kuilen in. Die stukken krijg ik dus ook niet mooi glad. Voordat ik de rest van de zak cement erdoorheen hark vroeg ik me af of ik het water nog met de tuinslang nat kan maken zodat het verdicht of kan dit niet meer omdat er al een beetje cement door zit?
En als het wel kan,kan ik dan de tegels erop leggen als het zand nog vochtig is(niet drijfnat) of moet het eerst helemaal droog zijn?

Alvast bedankt!
Het gaat trouwens om tuintegels die onder een overkapping komen te liggen.

een jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (1)

Het kan, precies xoals je zelf al beschrijft. Het droge , losse zand bevochtigen en verdichten, en daarna de tegels er op.
een jaar geleden
Janitah
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Ik was een beetje bang dat het ging verharden omdat er al cement door zit,kon op internet wel veel vinden over het verdichten met water maar niet als er al cement doorheen zit maar
dan ga ik dat proberen. En kan ik al beginnen met tegelen als het zand nog vochtig is?
Inekez1
een jaar geleden
Tegelen op droog zand werkt sowieso nooit goed. Zand moet altijd een klein beetje vochtig zijn, maar vooral niet te nat. Als je een soort nevel kunt maken met je tuinslang is dat ideaal. Ook als je geen cement gebruikt werkt licht vochtig zand veel beter dan droog zand. Dat het vochtig wordt en blijft onder de tegels is geen probleem. Althans, ik neem aan dat je het hebt over buiten tegelen (terras of paadje)