Welke heater kan je het beste gebruiken voor een partytent van 6x3m?

Ik heb een partytent van 6x3 meter en vraag me af of een heteluchtkanon verstandig zou zijn (zou het de hele tent verwarmen, en niet 1 plek te heet maken?) of een elektro heater wel de hele tent zou kunnen verwarmen (van 3,3kW). Of zou toch een terrasverwarmer het beste zijn?

een jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Antwoorden (1)

Een heteluchtkanon kun je gebruiken om een relatief kleine ruimte (bijv 6x3m) snel te verwarmen voordat de mensen in de tent gaan. Zo'n apparaat is niet geschikt om te gebruiken als er al mensen in de tent zijn. Men moet echt een paar meter afstand houden van de hete luchtstroom en die moet ook niet te dicht bij het tentdoek zijn. Je tent wordt dan nagenoeg onbruikbaar. Omdat zo'n tent niet is geïsoleerd, is de warmte snel weer weg en heb je er dus niks aan om alleen van te voren te verwarmen.

Voor een elektro heater of terrasverwarming geldt ook dat je heel goed moet kijken naar de warmte-afgifte. Wanneer wil je de tent gebruiken (buitentemperatuur) en met hoeveel mensen? Als je met 10 tot 20 mensen een half uur in een dichte partytent staat, wordt het vanzelf warm. Dan heb je helemaal geen heater nodig en heb je zelfs kans dat het snel te warm wordt. Zorg dan in elk geval voor een goed regelbaar verwarmingselement.

Is de tent bedoeld om langdurig met weinig mensen stil te zitten op een stoel, zeker als het ouderen of zieken betreft, bedenk dan dat je al snel tocht krijgt als je de temperatuur in de tent veel hoger maakt dan de buitentemperatuur. Een tent krijg je niet luchtdicht en dan moet je ivm verse lucht ook zeker niet willen proberen! Grote kans dat de mensen die dicht bij de heater zitten het te warm hebben en de rest van de gasten in de tocht zit.

Als je zeker wil weten dat iedereen comfortabel warm kan zitten, moet je een andere accommodatie regelen. Is de tent alleen noodoplossing voor een eventuele regenbui en ben je met gezonde mensen, laat de verwarming dan gewoon achterwege. Zo koud wordt het niet meer 's avonds en mensen warmen zelf door hun aanwezigheid die tent dan wel op.

PS. Gebruik je toch een vorm van verwarming, zeker als dat op gas is, of ga je de hele tent alle wanden afsluiten als je er met veel mensen bent, hang dan zeker ook een CO-melder op in de tent.
Inekez1
een jaar geleden