Hoe krijg je zwaluwen uit de schuur?

Voor het vierde opeenvolgende jaar vliegen de zwaluwen weer mijn schuur binnen. Vorig jaar heb ik alle nestrestjes na de het uitvliegen verwijderd en alles goed schoon gemaakt. Toch komen ze weer terug en door alle viezigheid (net alles opgeknapt) ben ik daar niet blij mee.
Iemand tips? Heeft het zin om een nep valk te plaatsen voor de ingang, of rood wit lint op te hangen... zo ja waar kan je die het beste neerzetten?

een jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Z512099
een jaar geleden
En dat terwijl zwaluwen zeer nuttige vogels zijn en hun bestand ernstig terug loopt: 1 zwaluw eet wel 50.000 vliegen, muggen en andere insecten per week! Milieuvriendelijker insectenbestrijders bestaan er niet…

Antwoorden (1)

Deuren en ramen gesloten houden. Als ze er niet in kunnen ,kunnen ze er ook niet nestelen.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
Dat is inderdaad de enige oplossing. Zeker als ze al gewend zijn om jaarlijks in jouw schuur te nestelen zullen ze zich niet veel aantrekken van allerlei vormen van vogelverschrikkers. Om te voorkomen dat alles onder de vogelpoep komt te zitten onder de nestjes, kun je er een brede plank monteren. Doe dat 10 tot 50 cm onder het nest, dan komen daar alle poepjes op te vallen en blijft de rest van de schuur schoon. Ideaal is een losse plank op schapdragers, die kun je er dan van tijd tot tijd makkelijk weghalen om buiten even af te spoelen of schoon te vegen en weer terug te leggen.