Hoe kun je tuinplanten in bloembakken het beste bemesten?

Ik heb sinds vorig jaar siergras (Panicum virgatum 'northwind') in grote bakken staan.
Hoe kunnen we planten in bakken best voeden? Voeding bij het water doen zoals bij kamerplanten/terrasplanten of beter één of twee keer per jaar meststof strooien?
We hebben nu heel veel kleine takjes van gesnoeide hagen die we heel fijn gaan knippen en op het zand in de bakken willn leggen tegen het uitdrogen. We hebben gelezen dat dit ook een soort mest kan zijn. Of een laag gemaaid gras leggen zou ook goed zijn, hebben we vernomen. Maar anderzijds hebben we ook gelezen dat de vertering van takjes en gras in bloembakken stikstof uit de grond haalt wat nefast is voor de planten.
Of kunnen we beter boomschors strooien tegen uitdroging?

2 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (1)

Panicum virgatum staat graag in de volle zon, in vochtige grond. In een bloembak zal je dus iedere dag water moeten geven. Of de plant van rijke of juist arme bodem houdt, zal je moeten opzoeken. Mulchen kan geen kwaad, maar mulchen is meer dan fijngeknipte takjes en gras op de bodem strooien, en boomschors zou ik zeker niet snel doen, ivm verzuring van de bodem en verder niets toevoegen. Als je uitdroging tegen wil gaan zou ik eerder siersteentjes toevoegen, maar ook dan zal je regelmatig water moeten geven. Zoals gezegd varieert de behoefte aan voeding per plant, maar ik doe het gemiddeld zo: ik geef jaarlijks een gift koemestkorrels, vroeg in het voorjaar. Dat is niet zozeer mest als wel bodem verbeterend, Dan in het voorjaar en eind van de zomer nog een handje bio-mestkorrels. Succes!
Rieneke1