Hoe kan ik een afgebroken paal uit een paalhouder trekken?

Er zit nog een stuk hout in mijn paalhouder. Ik wil de paalhouder opnieuw gebruiken.
Met een lange schroef lukte het niet. Uitbranden gaat heel langzaam. Boren gaat ook heel langzaam. Het is voor een volkstuin.

2 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Beitel. ?

Antwoorden (2)

Eerst controleren of er geen schroeven of bouten meer in het hout zitten. Veel paalhouders hebben gaten aan de zijkant om met schroeven of een slotbout het hout aan de de houder vast te zetten. Dat moet eerst los. Als het zit vastgeroest zul je dat eerst met een slijptol los moeten slijpen, of als het niet te dikke schroeven zijn en het hout in de houder is al wat verrot, met een hamer kapot slaan. Restanten van de paal kun je dan met een bijtel uitbreken. Heb je een maal een randje eruit, dan komt de rest waarschijnlijk makkelijk in 1 keer los.
Inekez1
2 jaar geleden
Laten drogen, dan krimpt het hout.