Wat zijn die piepkleine rode luisjes nou voor diertjes?

Soms zie je ze op een bepaalde plek heel veel, millimeter-kleine luis achtige knalrode diertjes. Wie zijn het, wat doen ze en waar gaan ze naartoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag is al gesteld en staat nog open op G.V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, volgens mij vroeg gisteren iemand anders naar precies dezelfde beestjes! Barcelonaman heeft gelijk, het zijn hoogstwaarschijnlijk fluweelmijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat is toevallig, en ik heb het niet gezien..
En het zijn inderdaad de fluweelmijten waar Barcelonaman het over heeft.
Eindelijk hebben de 'rode pluisjes' een naam (voor mij)!

Het beste antwoord

Oogstmijten (Trombiculidae) zijn rode tot gele mijten
waarvan de nimfen en volwassenen zich voeden
met insekten en insekteneieren in de bodem.

De fluweelmijten zijn waarschijnlijk het meest bekend.
Ze zijn er in verschillende soorten, allemaal rood van kleur.
Toch zien de meeste mensen deze fluweelmijten
meestal aan voor jonge spinnetjes.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn fluweelmijten
absoluut niet slecht voor planten: de larven
zijn parasitair op andere beesten.
Alle fluweelmijten zijn nuttige roofdiertjes
die het vooral op spint en bladluizen hebben voorzien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi nuttig antwoord.
+1

Andere antwoorden (3)

als je op een plant bedoeld is het een spint variant ,variant omdat je ze ook in andere kleuren hebt.
en anders zijn het jonge spinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ze vooral veel op stenen rondwandelen, met best wel een hoog tempo..
In Frankrijk staan ze bebekend als aoûtats, omdat ze daar alleen in augustus een plaag vormen. Ik heb verder noietes op het internet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloedluis? Komt veel voor bij vogels. In vogelnesten die niet schoon zijn. De jonge vogels kunnen hierdoor worden leeggezogen en bloedarmoede krijgen, zelfs sterven.
Ivana