Ben je verplicht om klaprozen (papavers) uit jouw tuin te verwijderen ? (België)

Je ziet ze nochtans overal staan langs de weg ...

13 jaar geleden
in: Tuin
11.6K
rubia
13 jaar geleden
omdat er opium, morfine en heroine kan uit gewonnen worden.

Het beste antwoord

Voor zover ik kan vinden, gaat dat alléén om de wilde variant van de papaver somniferum (slaapbol), niet om de geteelde varianten van papaver somniferum en niet om de andere soorten papavers.

De reden van het verbod is dat het sap van de zaaddozen gebruikt kan worden om opium te maken. Daarom wordt de papaver somniferum ook wel opiumpapaver genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
Waarom zou je planten moeten verwijderen? Het enige wat ik me kan voorstellen is de plicht om ditstels en voor vee giftige planten. Maar zelfs dat lijkt me dubieus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klaproos is hier een inheemse plant, dus waarom? Holland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen is niet nodig. Dit is ook niet de soort die gebruikt wordt voor het maken van Opium, dat is de Slaapbol.

Wist je trouwens dat maanzaad wat op het brood gedaan wordt papaverzaadjes zijn uit dezelfe plant waar opium van gemaakt wordt.