Waarom gaat mijn klimop dood?

Ik heb samen met de buren een schutting van gaas met klimop (hedera) erdoor. Nu is er een stuk van 3 meter waar de klimop niet goed wil. De bladeren zijn hier lichtgroen/bruinig
De buren hebben nu (naar hun zeggen) de dode stukken eruit gehaald waardoor er een stuk van de heg kaal is en je door het gaas kijkt. Het lijkt erop dat ze nu maar al te graag een (lelijke) schutting willen.
Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn? Voorheen groeide het er prima.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
fremar
4 jaar geleden
Kijk hier eens:
https://www.mijntuin.org/articles/problemen-bij-klimop

Antwoorden (1)

Als de buren de dode stukken eruit hebben gehaald is dat waarschijnlijk gebeurd met knippen en lostrekken, omdat ze de ranken misschien te lang vonden. Het is moeilijk te zien wat je knipt en met trekken haal je ook veel andere stukken los. Bekijk eerst of je bij de dode stukken losse uiteinden ONDER aan de rank kunt vinden. Meestal valt de schade erg mee. Hedera groeit nog harder dan onkruid dus het zal zich snel herstellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De dode stronken zijn er 2 jaar terug al uitgehaald. Wat er nu zit is een volledig levende rank alleen bedekt deze bij lange na het gaas niet.
De rank die er nog zit heeft zielige lichtgroene blaadjes terwijl iets ernaast de segmenten volop begroeit zijn met donkergroen blad, zoals het hoort.
De overgebleven rank groeit bijna niet en lijkt het niet goed te doen. Vandaar mijn vraag.