Zijn kleikorrels van IKEA ook geschikt voor bakken waarin je tuinkruiden kweekt?

Ik probeer info te vinden over precieze samenstelling in verband met gezondheidsriisico's maar kom niet verder dan klei. Ze lossen echter niet op in water. Dus gebakken klei misschien, maar ze voelen te licht om massief te zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, heel geschikt als je ze toepast waarvoor ze worden gebruikt. Ze hebben absoluut geen gezondheidsrisico's. Het materiaal kan je vergelijken met de poreuze gebakken bloempotjes van rode/roze klei.
De kleikorrels zijn niet massief en daarom ook niet zwaar. Het zijn poreuze korrels (bevatten dus in droge toestand veel lucht) die juist gemaakt zijn om water op te zuigen en vast te houden.
Hydrokorrels zijn ideaal als drainagelaag onderin bloempotten en plantenbakken. Hydrokorrels zorgen ervoor dat planten beter groeien en geven de wortels houvast. Hydrokorrels zijn ook geschikt voor hydrocultuur en diverse decoratieve doeleinden zoals het afdekken van bloembakken. Afdekken zorgt er voor dat de potgrond minder snel uitdroogt en je dus minder vaak water hoeft te geven.
Als je de korrels wilt gebruiken zonder potgrond moet je ze behandelen zoals hydrocultuur. Dat is wel apart, omdat dan alle voedingsstoffen steeds in het water moeten voorkomen. Het makkelijkst en beste is om de korrels te gebruiken onder in de bakken en eventueel een beetje gemengd met de potgrond (extra vocht vasthouden).
Voor wat betreft jouw vraag over de samenstelling: het is gewoon gebakken klei zoals ook rode bakstenen worden gebakken.