Wat is het proces van verschillende kleuren van eieren?

Pluimveehouders geven hun kippen grit dat een bijdrage levert aan hun spijsvertering, lichaam en eierschaal. Grit heeft een grijswitte kleur.
Toch produceren kippen zowel witte als bruine eieren,.afhankelijk van soort en ras. Spreeuwen, kanaries en kieviten produceren respectievelijk blauw, zeegroen gestippeld en mosgroen-zwart gestippelde eieren.
Wat is het proces dat zorgt voor de verschillende kleuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

De evolutie heeft bepaalt welke kleuren van de eieren het best voldoen.
Eieren mogen niet opvallen als het nest even is verlaten , de eieren die het minste ontdekt worden zullen dus eerder blijven liggen.
De evolutie bestaat voor een belangrijk deel uit telkens maar weer een klein beetje veranderen.
Iedere afwijking in kleur en/ of vorm van een ei, kan een voor of nadeel hebben.
Is het een voordeel, dan zullen deze eieren minder snel ontdekt worden en komen er jongen uit, deze jongen groeien op en hieruit komen misschien opnieuw volwassenen die iets afwijkende kleur eieren leggen en op nieuw is dat een voor of nadeel.
Zo kunnen er op de eieren vlekken komen spikkels enz.
Telkens weer, zullen de best gecamoufleerde eieren, de grootse kans hebben om uit te komen.
Kippen leggen witte of bruine eieren.
Witte kippen hebben zelf geen camouflage kleur meer, wit is er in gefokt en in de vrije natuur zouden deze witte kippen veel te veel opvallen, dus verdwijnen en zo ook de witte eieren die ze leggen.
Bruine kippeneieren vallen minder op.
Verders haalt de kip uit het voer de juiste stoffen om de voor hem de juiste kleur eieren te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mensen krijgen ook verschillende kleuren kindjes. het is onlogisch dat alle vogels dezelfde kleur en formaat eieren leggen. arme kanaries.
en niet alle vogels eten dezelfde dingen. misschien is het ei wel zo anders omdat er heel andere voedingsstoffen inzitten.