Hoe prepareer ik mijn tuin voor een terras?

Ik heb een tijdje terug een huis gekocht met aanliggende tuin. Nu lagen er een paar tegels in die tuin, en was het voor de rest (met gebrek aan een beter woord), een oerwoud. Mijn plan met deze tuin is hem helemaal leeg te halen, er een nieuw terras in leggen en een schutting eromheen te bouwen. Mijn probleem is dat ik niet weet of ik een anti-worteldoek zomaar over de resterende bestaande planten moet doen, of dat daadwerkelijk alle wortels eruit moeten? Mijn tuin ligt er nu bij zoals op de foto staat. Mijn plan is om de grote planten er nog uit te halen, er een worteldoek overheen te leggen, ophoogzand eroverheen te storten, en dan egaliseren en tegels leggen. Is dit de correcte methode of mis ik iets? Kan ik al die wortels van van alles en nog wat laten zitten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Wortels zoveel mogelijk weg halen. Maar mag je daar wel een hoge schutiing zetten zou dat maar eens navragen.
paulus811
4 jaar geleden
Ik zou de wortels weghalen. Daar waar ze verrotten zit vervolgens niets, waardoor het zand de loze ruimte gaat innemen, met verzakking van je tegels als gevolg. Wat je zeker ook moet doen is aantrillen nadat je het zand gestort hebt. Ook zou ik een betonrand rond het tegelwerk leggen, zodat ze na een regenbui niet 'weglopen'. Als ze stijf tegen de buitenbestrating aankomen hoeft dan niet, maar dat kan ik me vanwege de schutting niet voorstellen. De betonrandjes kun je direct tegen de schutting zetten. Ook zou ik eerst de schutting plaatsen en pas daarna het tegelwerk doen. Door het plaatsen van de schuttingpalen zou je anders mogelijk je net gelegde tegelwerk verpesten. Bovendien is het veel makkelijker gaten boren in de aarde als er geen tegels in de buurt liggen, de grond gooi je dan gewoon op de bestaande aarde.

Antwoorden (2)

Stap 1: Informeer bij de gemeente of je in de voortuin wel een schutting mag zetten en hoe hoog die maximaal mag zijn, en of het wel toegestaan is om de hele voortuin van tegels te voorzien. In verband met wateroverlast (overbelasting van het riool) en/of straataanzicht is het steeds vaker verboden om een hele (voor)tuin van tegels te voorzien. Vaak moet je een deel van je tuin ook daadwerkelijk tuin (struiken, gras oid) laten zijn zodat het regenwater daarin weg kan zakken.

Stap 2: Bepaal wat de uiteindelijke hoogte van het terras kan worden. Houd daarbij rekening met de dikte van de tegels, een zandbed om ze in te leggen en zorg dat het terras afwatert richting tuin of straat en niet richting je woning. Houd ook rekening met de hoogte van de tuin van de buren.

Stap 3: Grote struiken en houtige wortels of stronken moet je helemaal verwijderen. Ga je dit afdekken en je terras erop leggen, dan krijg je na verloop van tijd verzakkingen in je terras doordat de harde delen in de grond zijn verrot en niet meer de ondersteuning bieden die ze in eerste instantie wel bieden.

In plaats van tegels kun je ook een deel van de tuin voorzien van grind of split. Daar kan het regenwater nog makkelijk in wegzakken en eventuele oneffenheden door verzakkingen kun je met een hark makkelijk dichttrekken. Een lage schutting, hek of muurtje kun je dan combineren met een paar hogere struiken tussen het grind, zodat je toch wat privacy èn groen in je tuin hebt.
Inekez1
4 jaar geleden
Ik zou de wortels weghalen. Daar waar ze verrotten zit vervolgens niets, waardoor het zand de loze ruimte gaat innemen, met verzakking van je tegels als gevolg. Wat je zeker ook moet doen is aantrillen nadat je het zand gestort hebt. Ook zou ik een betonrand rond het tegelwerk leggen, zodat ze na een regenbui niet 'weglopen'. Als ze stijf tegen de buitenbestrating aankomen hoeft dan niet, maar dat kan ik me vanwege de schutting niet voorstellen. De betonrandjes kun je direct tegen de schutting zetten. Ook zou ik eerst de schutting plaatsen en pas daarna het tegelwerk doen. Door het plaatsen van de schuttingpalen zou je anders mogelijk je net gelegde tegelwerk verpesten. Bovendien is het veel makkelijker gaten boren in de aarde als er geen tegels in de buurt liggen, de grond gooi je dan gewoon op de bestaande aarde.