Waar komen elk voorjaar al die slakken vandaan?

We hebben een slakkenplaag in de tuin. Ze vreten al het groen op. Nu er weer blaadjes zijn lijkt het alsof ze uit het niets tevoorschijn kruipen, want er zitten al flinke jongens bij, niet alleen maar jonkies. Overwinteren die slakken of zo? waar dan? Kan ik het -zonder gif te strooien- voorkomen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Tegen de winter, wanneer het kouder wordt, zoeken de slakken een geschikt plaatsje onder
De tuinslak: een veel geziene, maar ongenode gast
bladeren of in de grond om te kunnen overwinteren. Ze sluiten de schelpopening af met het epifragma. In feite kunnen slakken een heel lange tijd koude weerstaan zonder daar te nadelige schade van te ondervinden.

Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje is letterlijk 'zout op slakken leggen'. Maar dat is alleen van toepassing op naaktslakken en... het werkt. Het is geen aantrekkelijk gezicht om een slak zo te zien verschrompelen. Oppakken en via de vuilnisemmer afvoeren kan natuurlijk ook nog. De tuin- en veldslak kunnen worden geraapt of met een middeltje worden bestreden.

Tegenwoordig zijn er goede (biologische) bestrijdingsmiddelen te koop. Het bijeenrapen kan wat versneld worden door een schotel of ondiepe pot met wat bier te vullen. Het gist in het bier lokt slakken naar 'de val' toe. Zolang het bier niet verslagen of verdund is door regenwater, werkt het redelijk goed. Eenvoudiger is het om een middel te strooien: dan heb je er geen omkijken meer naar en de slakken verdwijnen vanzelf. Die middelen zijn onschadelijk voor kat, hond en mens.

http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/slakken.html