Welk is de reden van het afsterven van een Taxusstruik ?

heb een haag met Taxus, rondom de hof, elk jaar opnieuw gaan enkele planten dood, warom weet ik nog steeds niet.

Toegevoegd na 23 uur:
en met welke bestrijdingsmiddelen kan die "taxuskever nu effectiefst bestreden worden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Taxus, of venijnboom is een zeer sterke conifeer, hij kan wel 3000 jaar oud worden.
Toch kan er wel wat mis gaan, na het planten.
Hij heeft een enorme hekel aan te natte grond in de winter, dat kan je zien aan zijn verkleuring van groen naar roestbruin.
Zie je dat niet, dan is de plant verdroogd!
De laatse paar jaar (zeker de laatste 2 jaar) zijn er zeer droge perioden geweest, in 2009 was dat de nazomer en herfst, 3 maanden vrijwel geen neerslag.
Een conifeer heeft geen echte bladeren die slap gaan hangen, je kan ook bijna niet zien dat hij te droog staat, pas maanden later wordt hij ineens bruin, meestal regent het dan al weer voldoende en begrijpen de mensen er niets van.
Momenteel zie je het ook bij haagconiferen, waar bruine en zelfs dode plekken in komen, ook dat is van de grote droogte van vorig jaar.
Nog een mogelijkheid,er zijn honden die telkens tegen de zelfde taxus aan plassen, als er een begint, volgen de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan dit ook door katten gebeuren?
d'er zitten geen honden in de buurt van mijn haag?
of door de Taxuskever ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De taxuskever kan wel schade aanrichten aan de Taxus, maar zal er nooit aan dood gaan.
katten zou kunnen, maar geen water geven in een hele droge tijd komt het meeste voor, geldt trouwens alleen maar voor nieuw geplantte Taxus.
Doordat de taxus niet slap gaat hangen in een droge tijd, zie je het ook niet, pas maanden later wordt hij pas bruin, kijk maar naar een afgezaagde kerstboom, die is in het voorjaar ook nog groen, maar echt wel dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen hele zieke planten worden aangetast door de taxuskever.
Ik ben tegen elk middel van gifgebruik, en weet er ook niets van, even in de winkel vragen, er komen tevens ieder jaar wel nieuwe middelen uit, of er worden middelen uit de handel genomen.
Kijk eerst maar of je Taxuskeverlarven ziet zitten en ga zo maar niet met gif spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorig jaar heel wat dode taxuskevers gevonden, aan de wortels van deze planten/struiken. en toen besloten om er "hardhandig" van af te willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niets doet aan de oorzaak dat de taxus zo slecht groeit of dood gaan, dan is het ook zinloos de kevers te bestrijden.