Heeft een volwassen bessenstruik invloed op de groei van een naast geplaatste stek?

Ik wil een rode bessenstruik bestellen voor in mijn moestuin. Van die struik wil ik straks nog 2 stekken pakken en die naast de struik plaatsen. Heeft de volwassen struik veel invloed op de groei van de 2 stekken?

Iemand ook enig idee hoe oud bessenstruiken kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Natuurlijk heeft dat invloed als de planten (te) dicht naast elkaar staan. Ze nemen licht, lucht, ruimte en voedingsstoffen van elkaar weg. Beter alles de ruimte geven. Hoe oud ze kunnen worden is minder van belang dan hoelang ze goed vrucht dragen. Dat verschilt per soort.

Het beste antwoord

Je kunt bessenstruiken gewoon vlak naast elkaar laten staan. Een haag van aaneengesloten struiken doet het ook prima.

In plaats van stekken kun je ook afleggers maken. Lange zijscheuten tot op de grond laten komen, steen erop leggen en jaar later kun je dan het nieuwe struikje losknippen van de oude struik, of gewoon vast laten zitten. Dan krijg je eigenlijk 1 grote brede struik in plaats van 3 losse. Iets lastiger met plukken, maar makkelijk om er in 1 keer 1 groot vogelnet over te gooien.

Bij goede snoei verjongt een bessenstruik zich telkens. Op die manier kan een struik tientallen jaren oud worden. Op een gegeven moment is de stronk in verhouding erg groot ten opzichte van de scheuten, tenzij je een hele grote struik wil hebben. Als je om de 5 jaar een aantal goede stekken neemt, kun je telkens de oudste struik wegdoen, de 5 jaar oude struik levert dan optimaal fruit en de jongste stekken hebben een paar jaar om uit te groeien tot grote, volle struiken.

Mijn rode aalbes is nu 2 meter hoog en ongeveer 1,5 meter in doorsnee, 10 jaar oud. Als ik de vogelnetten er op tijd over doe, komt daar een paar kilo aan besjes af!
Inekez1
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Ah dat had ik dus verkeerd gezien, plus van mij :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor het uitgebreide en leuk geschreven anawoord, hier kan ik mee vooruit!