Welke bodembedekker verspreid zich heel snel?

Ik wil graag wat minder onkruid wieden omdat ik een grote tuin heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Het beste antwoord

Zelf heb ik rode muurpeper. Blijft groen in de winter en heeft `s zomers kleine rood-roze kleine bloemetjes. Is erg laag en vermeerderd zich relatief snel. Geen onderhoud!
Tegen een verhoging in mijn achtertuin heb ik de hoornbloem (Cerastium tomentosum) Moet wel in de volle zon. Groeit erg snel en heeft zilverwit blad met in juni-juli talloze witte bloemetjes. Zo`n mooi gezicht in de zon die zilverwitte kleur tussen al dat groen. Verliest ook geen blad `s winters. Dan heb ik ook een gedeelte met tijm beplant. Is een erg sterke bodembedekker die ook nog eens lekker ruikt. Krijgt roze bloemtrosjes in juni-juli. Is ook bladhoudend en geen onderhoud. Wat erg leuk is, is een paar rotsstenen neerleggen en er ooievaarsbek omheen of ertegen te planten. Ik heb hem al jaren en hij blijft het goed doen. Is een winterharde lage bodembedekker met enkele roze bloemetjes die tussen een zachtgroen mooi getand blad staan. Die moet je alleen in het late najaar snoeien, tot op de grond afknippen. Bloeit echter lang. In de voortuin heb in grote plekken met Engels gras. Ook erg leuk om te zien. Vormt pollen met lange frisgroene halmpjes. In het voorjaar/zomer staan er hoge steeltjes met hard roze bolletjes bloemetjes boven. Ik heb een goede site bij mijn bronnen staan. Klik er maar eens op!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De Hedera
Een soortement van Klimop plant, die ook rustig horizontaal de hele tuin bedenkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He, er werd alleen gevraagd welke bodembedekker zich snel verspreid, niet of het een fijne plant is om te hebben, want dan is het antwoord: Nee, het overwoekert alles.
ik zou kiezen voor maagdenpalm,doch er zijn nog zovele soorten:zie link
fremar
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, die gaat hard, met mooie bloemetjes, +
Bonte Muurpeper Planten
Een fantastische bodembedekker met mooie, geelrode bloemen en opvallend bont gekleurd blad wat ook in de winter aan de plant blijven. Bonte muurpeper kruipt, groeit en bloeit probleemloos op de droogste plekjes en breidt zich snel uit.

Latijnse Naam: Sedum kamtschaticum 'Variegatum'

Toegevoegd na 57 seconden:
Op deze site staan er nog meer:

http://www.tuin-winkel.nl/index.php?option=com_datafeeds&Itemid=13&q8=Bakker+Hillegom&q1=Bodembedekkers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk verspreiden alle bodembedekkers zich erg snel. Als je nog kunt kiezen neem dan van alles wat, bloeiende met veel verschillende kleuren bloemen en groenblijvende soorten.
Er zijn er ook nog met effen of met bonte bladeren.
Dat maakt de tuin veel spannender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is een plant die steekt met kop en schouders boven alle
bodembedekkers uit, Waldsteinia ternata.
Deze sterke plant doet gewoon wat hij doen moet. In korte tijd de oppervlakte begroeien, en hierdoor de grond afsluiten
voor onkruidgroen. Waneer het plantvak eenmaal is dicht
gegroeid, volstaat het sporadisch knippen van de randen.
Deze wintergroene plant draagt het eerste jaar kleine gele bloemen, in het 2 de jaar zijn die al sterk verminderd, waar na ze de daarop volgende jaren amper meer zullen verschijnen.
Kortom gezegd een perfecte bodembedekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondsdraf (Glechoma Hederacea) is een snelle uitbreider, die toch laag blijft en ook nog eens mooie paarse bloemetjes geeft. Eén pol uitsteken op een stukje braakliggende grond of een wegberm en deze in je tuin zetten, en voor je 't weet is de helft van alle openliggende grond in je tuin al gekoloniseerd.