Wat is het verschil in pootafdruk van een muis of rat?

Er dribbelt 's nachts iets tussen de dubbele plafonds in ons huis en gisteren was er een vuilniszak aangevreten in de garage. Op aanraden van een collega meel gestrooid in de garage en er zitten pootafdrukken in de meel. Ik kan op Internet geen duidelijke afbeeldingen en afmetingen vinden.

Toegevoegd na 23 uur:
Foto's toegevoegd van de afdrukken. Helaas geen uitwerpselen te vinden.

Picture for question
7 jaar geleden
in: Tuin
12.5K
Antoni
7 jaar geleden
Die van een rat zijn in ieder geval groter.
Antoni
7 jaar geleden
...maar aan die informatie heb je weinig als je er niet ook een pootafdruk van een muis naast hebt...

Het beste antwoord

Nast een logisch verschil in grootte - dat vooral wat zegt wanneer het gaat om een afdruk die duidelijk te groot is voor een muis - , is de pootafdruk van een muis doorgaans beperkt tot alleen de "kussentjes", dus een verzameling rondjes.
Bij de pootafdruk van een rat zie je duidelijk de afdrukken van de teentjes, waardoor die meer een soort mini-handje lijkt. Ligt ook wel een beetje aan de ondergrond natuurlijk. Maar een muis staat over het algemeen wat "lichter" op zijn pootjes, ook in verhouding tot zijn formaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een veel belangrijker spoor overigens zijn de uitwerpselen, die beiden in groten getale achterlaten. Is het niet groter dan hagelslag, dan gaat het om muizen. Zijn het aanmerkelijk grotere keuteltjes - ter grootte van een rozijntje ongeveer - dan heb je met ratten te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niesje1973
7 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik vrees dat de uitwerpselen ergens op het plafond liggen. Ik kan ze nog niet vinden waar ik meel heb gestrooid maar misschien ondertussen vanavond wel te vinden.
Antoni
7 jaar geleden
Van de rat is misschien ook een spoor van de staart te zien. Bij een muis is die kans veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook maakt een rat een sleepspoor van ca. 15 cm breed (een soort looppad), dit is met name in het gras te herkennen of in een dikkere laag meel.
Rattenkeutels liggen altijd bij elkaar en zijn 1 tot 2 cm groot, terwijl de muis de keutels verspreidt. En dan de geur, ratten verspreiden een indringende ammoniak-achtige geur.
Zijn er tussen de plafonds ook stukken plastic, papier, hout of zelfs beton te vinden? Over het algemeen zal een bruine rat niet gauw tussen plafonds zitten, bruine ratten komen voor in tuin, schuur, kelder (meer de lage delen in een woning), een zwarte rat zoekt het hoger op, want dat is een klimmer, maar die komt voornamelijk in het zuiden van land voor.
Niesje1973
7 jaar geleden
Ik kan geen uitwerpselen vinden en kan niet tussen de plafonds kijken zonder het plafond te beschadigen. Ik woon in de buurt van de Efteling, ik weet niet of dat zuidelijk genoeg is. Ondertussen een rattenklem gezet met pindakaas maar na drie dagen nog niks.... Het loopt/ze lopen nog steeds over het plafond. Het geluid is zo hard dat het wel zo groot als een kat lijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik hier rondom huis (buitengebied) alleen ervaring heb met de bruine rat, ben ik al voor je aan het zoeken naar de pootafdrukken, maar die zijn nagenoeg gelijk.
De zwarte rat komt inderdaad in Noord-Brabant voor. Mocht je toch keutels vinden, die hebben bij de zwarte rat de vorm van een banaan. Hij laat de keutels achter op richels en balken (in plaats van op de grond) en liggen erg verspreid (zelden in grote hoeveelheden bij elkaar).
Bij de bruine rat: cilindervormig en aan één of twee kanten puntig.
Maar we hebben het nu steeds over ratten/muizen, maar het zou ook een steenmarter kunnen zijn.
De pootafdrukken in je garage in het meel kunnen van het beest tussen je plafond zijn, maar dat hoeft niet. Is het niet verstandig dat je eerst die foto's naar een kenner van ongedierte stuurt. Dit kan een verdelgingsbedrijf zijn, maar die willen het liefst direct tegen betaling komen. Je kunt ook contact opnemen met de universiteit Wageningen (heb ik ook ooit weleens gedaan).
De geluiden die je hoort, wanneer is dat? Is dat in de nacht?
Welk dier het van deze 3 ook is, ze kunnen allemaal voor veel ellende zorgen, want ze knagen overal aan, ook aan bedradingen, dus je zult actie moeten ondernemen, desnoods toch een verdelger bellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
P.S. Als je contact opneemt met iemand en die vraagt je om de foto's, zet er dan even de afmetingen bij of leg een liniaal bij een afdruk in het meel en maak een nieuwe foto..
Niesje1973
7 jaar geleden
We horen het meestal 's nachts maar soms ook overdag. En echt op alle plafonds in het hele huis. (twee verdiepingen plus een kelder waar we ze ook horen) Ik heb de meel ondertussen opgeveegd dus zal dan nieuw meel moeten strooien. Ik ga vanavond weer op onderzoek uit....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niesje, heb je voor alle zekerheid ook onder je koelkast, fornuis en keukenkastjes gekeken of daar keutels liggen? Als je ze in het hele huis hoort, gaan ze in de nacht op zoek naar voedsel, en dat is in de keuken.
Heb je geen buren of kennissen met een hond? Neem hem mee naar de kelder, zeker bij ratten worden ze flink enthousiast en een hond vindt ook meestal de plek waar het ongedierte naar binnenkomt en dan kun je beginnen die plekken dicht te maken. Als ik in mijn schuur gaten vind (bijv. in de vloer), giet ik daar water met cementpoeder in. In deze tijd van het jaar gaat ongedierte op zoek naar beschutting en warmte en wat is dan beter dan je huis!
Niesje1973
7 jaar geleden
Ik vrees dat ze genoeg te eten hebben voorlopig. De gehele walnotenoogst (100/150 noten) was namelijk verdwenen. Deze lagen te drogen in de garage. Ik heb een geluidsopname waar je duidelijk een noot hoort rollen achter een betimmering. We hebben een hond maar die reageert niet echt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je gehele walnotenoogst op is, dan zijn het ratten (bruin of zwart???. Ik weet er alles van, want ik moet de walnoten altijd binnen in huis bewaren anders zijn ze allemaal op. Overal vind ik dan halve schalen.
Als ik zou was, zou ik, nu je de verdwenen walnoten hebt geconstateerd, toch een rattenverdelger bellen, voordat je schade gaat krijgen. Zelf werk ik met gif, maar tegenwoordig zet een verdelger een vangkooi met iets eetbaars neer.
Hou je me op de hoogte hoe het afloopt? In ieder geval sterkte en succes met de vangst.
Niesje1973
7 jaar geleden
We hadden muizengif neergezet en daar wat vlokken door heen gedaan. Daar is nu van gegeten! We hebben ook een rattenklem staan maar daar gebeurt nog niks. Ik hou je op de hoogte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan even duren met een klem, een rat is slim en ik las op internet dat een zwarte rat helemaal achterdochtig is bij nieuwe dingen in vergelijking met een bruine rat..
Die hoeveelheid muizengif heeft geen zin bij een rat, die wordt er alleen maar immuun van, maar daar komt ook bij dat een rat een groepsdier is, dus je hebt er veel meer dan één. Ik gebruik platte ronde brokken met een doorsnede van 5 cm en dat moet ik meestal 3 dagen lang geven. Die brokken doe ik overigens in een speciaal afsluitbaar kistje (héél belangrijk!!!) waar alleen een muis of rat in kan komen, dus ongevaarlijk voor andere dieren. Als je een kleine hoeveelheid muizengif neerlegt dan wordt de rat alleen maar wat ziek, maar overleeft het. Ze moeten er dus een aantal dagen van kunnen eten. Het probleem is alleen dat niet iedereen meer aan grote hoeveelheden rattengif kan komen, maar ik zag wel op internet dat je bij de online dierenspeciaalzaak verpakkingen van 800 gram of 5 kg kunt kopen, ik adviseer je de 5 kg verpakking te nemen, want je zult het nu vaker nodig hebben.
Hierbij de link:
https://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/_1-sorkilg-rattenmuizengif-800-gr/?gclid=COXEiOv6hdECFUI6Gwod4SEGvw
Voor het voerkistje: http://www.ongediertewinkel.nl/kunststof-rattenvoerkist.html.
Hou er wel rekening mee dat het gif langzaam werkend is, pas na een dag of 4 wordt de rat ziek. De reden daarvan is dat ratten een voorproever hebben. Zou die voorproever gelijk ziek worden dan zullen de andere ratten er niet meer van eten, maar omdat hij pas na een aantal dagen ziek wordt, kunnen ze geen verband meer leggen met het gif. Denk echt aan dat kistje!!!
Niesje1973
7 jaar geleden
Update: Er is niks met de rattenklem gebeurd maar er is wel van het muizengif gegeten. Sinds 3 dagen horen we niks meer dus hopelijk zijn we er vanaf! Bedankt voor alle hulp!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan.
Niesje1973
7 jaar geleden
Nu wel een stank in sommige kamers in huis. Kan dat van rottende muizen/ratten zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen.