Waar zijn de (kool)mezen?

Elk jaar komen er vele mezen op de voederplaats. Nu bijna geen een, ik woon in een bosrijke omgeving en op de beukennootjes zitten ze ook niet. In het voorjaar is er nog wel volop gebroed en zijn er jongen uitgevlogen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Ivana
7 jaar geleden
Nergens, er is nog zoveel voeder in de natuur. Als dat op is zie je ze wel verschijnen. Nog een paar daagjes echte kou! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij zitten ze allemaal in mijn tuin ; en daar valt nog niks te eten :lol:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen de mezen, ook alle soorten andere vogels zijn verdwenen. Ik zie ook niets meer. Geen merels, mussen, wilde duiven,... alles is precies uitgestorven. Ik had kippen tot oktober en zelfs zij zijn gestorven. Ergens een virus onder de gevleugelde denk ik.

Antwoorden (1)

Twee factoren kunnen de opvallende afwezigheid van tuinvogels op dit moment verklaren: het grote noten- en zadenaanbod en een slecht broedseizoen.

Vooral zaadeters zoals mezen en vinken laten zich voorlopig maar moeilijk verleiden tot een tuinbezoek. Want het was een topjaar voor beukennootjes en er is ruim aanbod van bessen en daardoor is er relatief veel voedsel in de natuur te vinden. De vogels besparen zich dan de risicovolle onderneming om zich in de buurt van mensen, ramen en huiskatten te laten zien. Bovendien zijn ze veel meer vertrouwd met natuurlijk voedsel.

Daarnaast beleefden veel typische tuinvogelsoorten een heel slecht broedseizoen. Dat was het gevolg van het koude en natte voorjaar. Vogels laten zich dus niet alleen minder zien, maar het zijn er dit najaar waarschijnlijk ook aardig wat minder.
Amadea
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
De vogels geven inderdaad de voorkeur aan natuurlijk voedsel. Ik heb allerlei vogelvoer in de tuin, maar daar zit nauwelijks een vogeltje aan. Wel dagelijks veel verschillende vogels in de tuin die besjes en zaden van de struiken eten, insecten zoeken en de luizen van de rozenstruiken eten.
De natuur is een beetje anders dit jaar. Nog nooit eerder had ik in december de rozen in bloei, met de bladluizen er nog op.