Kan ik mijn vlinderstruik nu ook snoeien?

Ik heb op mijn terras een vlinderstruik in een soort border. Echter loopt hier een trap naar de kelder onderdoor en de struik is dusdanig en lelijk uitgezet dat hij over de muur hangt en in de weg zit. Dit jaar niet echt van kunnen genieten. Vreemde groei doorgemaakt. Helemaal platgeslagen op het moment.

Ik wil hem graag snoeien of is dit heel slecht voor de plant?

Toegevoegd na 53 seconden:
Normaal snoei ik hem dus terug in het voorjaar..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja zeker kan dat in de herfst of lente tot een halve meter vanaf de grond , eigenlijk moet dat ieder jaar voor het beste resultaat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja zeker kan dat een tip wees met 2 als een tak valt kan de ander die va vangen
En draag altijd werkhandschoenen
En na gebruuik van matriaal dierekt proper maken Veel succes

Het beste antwoord

Een vlinderstruik kun je elk kaar bijna tot op de grond terugsnoeien ; hij groeit alleen maar verder op het dode hout, dus als je NIET snoeit worden de takken elk jaar langer en rommeliger en bloeit hij alleen nog aan de lange lange uitlopers.

Je kunt in elk geval in het voorjaar voor hij uitloopt rigoureus de schaar er in zetten, maar overhangende takken waar je last van hebt, kun je rustig nu al kortwieken. Ik zou hem niet nu helemaal terugsnoeien omdat de kans groot is dat het op korte termijn gaat vriezen natuurlijk vrij groot is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Op het dode hout zal hij niet verder groeien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, het is ook niet echt dood, maar als je lang niet snoeit (en de struik daarmee verjongt) blijven er van die "dode" (kale) takken in zitten DAAR komen nieuwe scheuten / takken uit, en zo wordt de struik steeds groter en kaler.
Met hortensia's en zo werkt dat net zo. Je MOET gewoon regelmatig de "dode" (niet meer uitlopende) takken er uit halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je! Inmiddels behoorlijk wat takken afgeknipt. Ik wacht met snoeien boven de grond tot het voorjaar.

Andere antwoorden (1)

Ik heb laast mijn vlinder struik tot op de grond weggesnoeid een maarte later was hij weer ik volle staat dus ga je gang