Welke planten zou je het liefst in je tuin hebben en waarom?

byv tulp en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (20)

Ik zou planten kiezen die qua daglicht het best aansluiten bij je tuin. Daarbij een persoonlijke kleur uitzoeken en voila....

Toegevoegd na 6 minuten:
daglicht moet zonlicht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fruitbomen en planten, zoals kiwi's, frambozen en aardbeien... ik hou van fruit, en plukken uit je eigen tuin is heel leuk en lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KIWI-
Erg mooi blad, prachtige zeer welriekende bloemen en super lekkere vruchten, zijn winterhard tot - 17 graden
GAURA-
Plant die nu bijna in bloei is en doorbloeit tot aan de eerste vorst, komt geen ziekte in voor en vergt geen onderhoud.
SIERGEMBER-
Niet winterharde kuipplant met grote mooie sterke bladeren, prachtige grote trossen goudgele bloemen die heerlijk geuren, geeft in de winter als hij binnen staat, ook nog prachtige bessen/vruchtjes.
SCHILDERSVERDRIET-
Wintergroen randplantje, met prachtige frisgroene rosetten en wonderlijke mooie kleine bloempjes.
VOGELTJE OP DE KRUK
Bolgewasje dat in het vroege voorjaar lila rose bloeit, de tere bloempjes lijken spekend op een vogeltje op een stokje.
HUISLOOK-
Wintergroene vetplantachtige rosetten die op dakpannen kunnen groeien in heel veel soorten.
BOTANISCHE CROCUSSEN-
In de winter al in bloei met de meest wonderbaarlijke kleuren, kunnen verwilderen dus geen enkel onderhoud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Is het mogelijk om kiwi te zaaien in Nederland ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi's zijn mannelijk of vrouwelijk.
Dat weet je pas als ze bloeien, zou je ze zaaien, dan moet je 6 tot 8 jaar wachten voordat er bloemen aan komen en dan weet je pas of ze man. of vr. zijn.
Wil je aan de vrouwelijke kiwi's vruchten krijgen, dan moet je een man en vrouw hebben.
Nieuwe kiwi soorten zijn mannelijk en vrouwelijk tegelijk, deze soort kan je wel zaaien, maar dan heb je opnieuw vr. en man. planten, dat schiet dus niet op, dus zaaien kan wel, maar daarna moet je heel lang wachten voordat je het weet, dus toch maar eentje kopen, ook dan kan het nog jaren duren voordat ze bloeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord eddijst.
Vrouwenmantel;
omdat de regendruppels zo prachtig op de bladeren blijven liggen.
Vlinderstruik;
omdat hij prachtig bloeit en vlinders aantrekt.
Longkruid;
bloeit vroeg in het voorjaar en krijgt dan gevlekt blad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ouderwetse grote notenboom.
wij hadden er vroeger eentje toen ik nog thuis woonde.
De takken zaten hoog dus we hadden in de warme zomers er ons tuinstel onderstaan.
Nooit geen last van muggen of ander ongedierte.
We zaten lekker in de schaduw,en de herfst noten genoeg.
De boom is inmiddels meer dan 100 jaar oud denk ik en hij staat er nog steeds en gaat echt niet weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zonnebloem

is zonnig geel, groot - lang met wat geluk
en heeft een vriendelijke uitstraling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Akelei, stokrozen, boerenjasmijn, hortensia's enz.
Een beetje boeren of ouderwetse planten.
Ik woon in een boeren buitengebied en daar passen keurige planten niet bij.
Dus heb ik heel veel planten die in de omgeving passen maar ook planten die insecten, bijen, vlinders enz aantrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon vlak aan zee dus moet ik altijd rekening houden met de zoute lucht, zandgrond, harde wind. Ik moet dus sterke planten hebben. Mijn voortuin is op het noord-oosten, alleen s`morgens zon en winderig, mijn achtertuin is behoorlijk groot met een terras, een vijvertje en is op de zuidkant. Perfect! Bijna de hele dag zon en wel vaak warm omdat het terras tamelijk beschut is door het huis.
inde achtertuin heb ik op het muurtje wat mijn terras afschermt een prachtige passiebloem. Ik snoei hem ieder voorjaar en s`zomers wordt hij steeds groter en rijkbloeiender. De hele muur is nu `s zomersbedekt met creme-lila bloemen. Op de schaduwplaatsen heb ik hartlelies (hosta`s) staan vanwege het mooie blad, ze bloeien niet zo lang en dan heb ik altijd het blad nog wat mooi is. In de vijver heb ik zuurstofplantjes en waterlelies. Er naast staat judaspenning ( onder de meidoorn) en sigaren ( ik weet niet hoe ze anders heten) Ik heb zowel voor als achter enkele schoenlappersplanten. Vooral omdat het weer zo`n mooi blad is. In het najaar worden de randen en nerven rodekool kleurig en wanneer ze bloeien hebben de bloemen in het midden zo`n mooie hard roze kleur! Wat ook een zeer dankbare plant is , is de ooievaarsbek. Dit is de echte winterharde geranium. Hij is laag,bodembedekkend, en heeft enkele, dus geen trosjes, roze-lila bloemetjes die heel lang bloeien. Ik heb ze in mijn rotstuintje staan.Zo rondom de lichte lavastenen staan ze erg mooi. Ik heb ook aan de rand van de border langs mijn gazon, roze muurpeper. Een sterk groeiende sterke bodembedekker met klein roze bloemetjes. Opzij heb ik bij de vijver tegen de schutting (ervoor) 3 prachtige yucca`s filamentosas. Ze hebben vorig jaar spectaculair gebloeid. In het midden komt dan een steel met grote klokvormige witte bloemen. Er zaten meer dan dertig bloemen in. Ze zitten er als een soort grote tros,halverwege de steel tot in de top. Na de bloei vormen zich op die plek weer nieuwe planten. Dan heb ik nog een hertshoorn. Een bladverliezende plant die in de zomer gele bloemetjes krijgt en in het najaar rood-bruine besjes. Mijn pergola aan de voorkant is bedekt met goud-gele kamperfoelie en tegen de schuur in de achtertuin staat een roze kamperfoelie.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mijn trots is een vuurdoorn naast de voordeur. Zit altijd vol mussen en meesjes die in het najaar van de bessen snoepen. Verder heb ik bakken met franse geraniums en nog veel meer.Teveel om op te noemen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik woon ook aan zee, sterker nog we zijn door zee omgeven, maar als je je tuin gewoon goed afgraaft en er goede grond in zet kan je gewoon alles kwijt, van die zoutlucht hebben wij nooit echt veel last gehad, het meeste groeit hier toch gewoon goed.
amc
14 jaar geleden
We hebben inmiddels de duintuin die we hier aantroffen toen we de woning betrokken, afgegraven en ettelijke kuubs bemeste tuinaarde moeten storten. Je hebt gelijk dat hier veel goed groeit en bloeit, ik heb een rijkbloeiende tuin inmiddels, maar het lukt bijv. niet om een magnolia aan de kust tot bloei te brengen, terwijl het in Bentveld- Heemstede wel lukt. Dit is maar een paar kilometers verder.Er zijn ook tochthoeken waar je na een stormbui ineens een stuk bruidssluier zwart ziet zijn geworden of zoals bij mijn buren steeds een stuk van de heg dat dan zwart geworden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ amc wat een prachtige omschrijving van je tuin.
De sigaren heten eigenlijk LISDODDE.
En de hertshoorn is de HERTSHOOI, lastig he, iemand die op al die plantjes let. Sorry hoor.
amc
13 jaar geleden
@eddijst, bedankt, weer wat geleerd! Die hertshoorn wist ik wel, dat is die plant met die behaarde bladen die ik ooit in een schoonmaak/hulpjes bui bij mijn moeder (toen ik nog een kind was) bloedig heb staan schrobben omdat hij zo stoffig was! :D Was ze dus niet echt blij mee. Stom dat ik dat opschreef, ik wist nl. wel dat het hertshooi was die ik gepland had. Ben blij dat je oplet!
Ik wil een boomgaard met vooral veel kersebomen. Ook een grote kruidentuin en een vijver met een beekje.

Ik hou van fruit en kruiden en ik ben gek op stromend water en vissen zijn rustgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf kies ik de hortensia. Ik vind de bloemen zo ontzettend mooi. En de plant blijft maar bloeien, maanden achter elkaar. Verder ook weinig onderhoud. Dat is voor iemand zonder groene vingers wel een belangrijke voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een baobab.
Dan zou ik in ieder geval een ruime tuin hebben waarin ik mij in Afrika zou kunnen wanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
petunia,s in de bloembakken het is wel een plantje om bij te houden,want elke dag moeten de oude bloemetjes eruit gehaald worden,maar dat weegt niet op tegen de schoonheid er van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou vooral planten nemen die dieren aantrekken omdat de natuur bestaat uit flora en founa en je dan dus dubbel kunt genieten.
Denk aan de vlinderstruik (seringe). Ook zou ik planten nemen die voor beschuting voor dieren kunnen zorgen en misschien hun jongen groot brengen. Wat is er immers mooier dan het zien onstaan van nieuw leven (vogels bijvoorbeeld)Ook zou ik lekker ruikers nemen als de tuin het toelaat, die trekken vaak weer insecten en die trekken weer vogels etc.(kamperfoelie, lelietje van Dalen)
Verder als omheining vind ik de zonnebloem geweldig!Je kunt er heel veel plezier van hebben, ze zijn ook prachtig om te zien en in de winter kun je de vogels een groot plezier doen met de zaden (in vetbollen bijvoorbeeld, doe er dan ook nog wat andere zaden bij voor de afwisseling en zodat je meer verschillende vogels in je tuin krijgt.
Tot slot en als er nog plek over is zou is zou ik zeker wat kruiden in de tuin zetten. Mooi om te zien groeien nuttige uitwerlking op de tuin en natuurlijk heerlijk om mee te koken.
Kortom ik zou een plan maken voor een tuin waar veel leven is te ontdekken is en die verantwoord is voormens en millieu in de breedste zin van het woord.
Enniet alleen met planten maar ook met bijvoorbeeld netstkastje, of andere natuurlijke dan wel kunstmatige nestmogelijkheden, een voedertafel, vetbollen (in de winter)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
orchidee
ik vind ze zo mooi omdat ze ook mooie bloemen aan hun tak hebben en omdat er zoveel verschillende kleuren van zijn.
in huis zij ze ook beeldig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buitenshuis heb ik ze nog nooit gezien....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wel, in het wild Haaksbergerveen en in winterswijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk!
een gebroken hartje, niet voor de naam maar om dat het plantje ondanks zijn naam toch vrolijk uitziet vind ik......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik aan mijn eerste tuintje begon vroeg de hovenier wat ik erin wilde. Gladiolen! zei ik, niet wetende dat dat zomerbloembollen zijn, de je elk najaar er weer uit moet halen. Maar ze zijn nog steeds mijn favoriet, en ik plant ze ieder jaar weer.

Mijn grote favoriet is de kersenboom. Schitterende bloesem! En als je een eetbare soort heb ook heerljke kersen natuurlijk. de foto is mijn eigen kersenboom

verder is een tuin niet compleet zonder hortensia, in het voorjaar uitlopende knoppen, in de zomer bloemen, in de herfst droogbloemen.

een skimmia is ook elk seizoen mooi. Ook ben ik een grote fan van rhodondendrons en azalea's.

seringen zijn schitterend, maar bloeien maar zo kort. vlinderstruiken zijn mooi, maar worden zo groot, ondanks (dankzij) ieder jaar flink snoeien.

een ander pronkstuk in mijn tuin is de hibiscus op stam.

bloembollen mogen nooit ontbreken.
sneeuwroem, botanische tulpjes, narcissen, sneeuwklokjes corcusjes: ik kan ze niet missen.

longkruid is al genoemd en terecht. bloeit vroeg in het seizoen met rose en blauwe bloemetjes, en het gevlekte blad is ook schitterend.
ook vormt hij ene mooie compacte pol.

Geranium (ooievaarsbek) is ook al genoemd. Mooie plant en mooie bloemen, en veel verschillende varieteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wietplanten. Ze zijn mooi, groeien hard, je hebt heel veel soorten, het is in Nederland legaal en levert je een berg geld op als ze klaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hybiskus......omdat wieteke van dort zon mooi lied over de hybiskus zingt

vlinderstruik......omdat er in de zomer prachtige vlinders op af komen

tulpen......een oerhollands product

lavendel.......ruikt zoooooo zalig

viooltjes en vooral blauwe...... blauw is mijn lievelings kleur

hortensia.......je kan de bloemen drogen dan heb je er weer plezier van

blauwe druifjes en crocusjes in de lente

een appelboompje en pruimenboompje.....ik hou zo van fruit.

en een bak vol met tuinkruiden

en wat ook niet in de tuin bij mij mag ontbreken is een vijvertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tulpen in allerlei vrolijke kleuren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kantbloemen vindt ik heel mooi