weet een vogel wanneer drinkwater besmet is met botulisme?

In mijn tuin heb ik verschillende pannen, bakjes en blikjes met drinkwater voor vogels. Ik ververs deze niet regelmatig. Soms is het water erg groen, maar drinken vogels er toch uit. Kan dat kwaad of weten zij zelf wel wanneer het water 'ondrinkbaar' is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Ga je er van uit dat dat groene botulisme is?
Dat is gewoon alg vorming. Water dat stil staat en veel zon vangt zal snel groen vorming geven en dat is gewoon alg. Overigens is stilstaand water ook een heerlijke muggenkraamkamer.

Botulisme krijg je als er dode beesten in het water liggen en de temperatuur van het water vrij hoog wordt. En het Botulisme zelf is niet zo zeer dodelijk maar de afscheiding van de bacterie. De kans dat er dus botulisme in het water van je waterbakjes zit is erg klein. En daar er elk jaar toch veel vogels dood gaan zal een vogel niet in staat zijn het zonder meer te herkennen en dus het water te laten staan.