Hoe kan ik mijn hazelaar vermeerderen?

In mijn tuin heb ik twee hazelaar struiken, een pruimenboom en appelboom.

Mijn zwager wil een scheut/ent van de hazelaar voor in zijn tuin, maar kan dit eigenlijk wel?

Bij de hazelaar is een jonge scheut/tak opgekomen die ongeveer 20 of 30 cm van de stam is verwijderd. Ik zie niet of dit vanuit de wortels is opgekomen, of dat dit een nieuwe plant is uit een gevallen hazelnoot.
Kan ik deze scheut/tak verwijderen om elders te planten?

Bij mijn pruimenboom is zo'n 1,5 meter van de stam ook een nieuwe scheut opgekomen. Kan ik dit ook uitgraven voor beplanting elders?
En als dit uitlopers zijn vanuit de wortel, kan ik dan toch de scheut met een deel van die wortel uitgraven zonder dat dit de boom en scheut beschadigd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
26.1K

Het beste antwoord

Hazelaars kun je vermeerderen door zaaien, stekken of afleggen. Bij zaaien weet je nooit of de eigenschappen van de moederplant terugkomen. Je kunt ook stekken. Dat gaat als volgt: gesnoeide takken steek je in het najaar of vroege winter diep in de aarde waarbij je drie tot vier ogen boven de grond houdt. Tijdens de zomer kunt je ook groene takjes laten wortelen met behulp van stekpoeder. Het best kun je echter afleggen: buig enkele jonge scheuten naar de grond en aard ze aan. Op de plaats waar ze de aarde raken zullen wortels en nieuwe scheuten ontstaan. Die kun je een jaar later afsteken en elders planten.

Toegevoegd na 9 minuten:
De Pruim vermeerderd zichzelf door middel van zaad. Hierbij verkrijg je echter maar zelden dezelfde eigenschappen van de moederboom. Wanneer de moederboom ontstaan is door enten of occuleren dan zullen veel eigenschappen terug gaan, naar die van de oorspronkelijke onderstam. Het kan dan zelfs zijn, dat je een pruim krijgt die helemaal geen lekkere vruchten heeft.
Hier kan men best voorkeur geven aan een al geente pruim.
fremar