is het zinvol tuinpaden die bij veel regen onder water staan te voorzien van een flinke laag turf.?

Op de volkstuin hebben wij een behoorlijk natte tuin. We hebben nu de bedden verhoogd zodat daar geen water meer blijft staan. De paden tussen de bedden staan onder water. Door de plaatselijke situatie kan er niet beter gedraineerd worden. Turf neemt veel vocht op, dus........? Er bestaan wel mogelijkheden met middelen die de hele tuin droger kunnen maken maar dat is erg duur.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
paulus811
8 jaar geleden
Zodra het turf verzadigd is krijg je weer dezelfde natte bende. Kun je niet een soort verhoogd looppad van hout maken? Eventueel van gebruikte pallets? Dan kan het water gewoon weg, maar loop je wel droog. Superduurzaam is dat hout niet, maar goedkoop/gratis wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een plus voor Paulus.
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Pokemon ;-)

Het beste antwoord

Hier in Zeeland had ik ongeveer de zelfde situatie.
In de winter raakte de grond verzadigt van het regenwater.
Mijn buurman die een minicamping heeft, is er een zelfde probleem.
Een deel van het water dat hij wegpompt, komt via een omweg ook nog eens mijn groentetuin binnen
Het water staat er soms wel 15 cm hoog.
De ondergrond is klei die geen water doorlaat.
Sinds enkele jaren ben ik de kweekbedden aan het ophogen, door er planken langs de paden te plaatsen en de grond heb ik opgehoogd met GFT compost.
En zie het hele probleem is opgelost.
Tegen dat het voorjaar is, is alle water weg door verdamping.
Dus de paden laag houden is het beste en zeker geen turf op de paden gaan aanvullen, dat houdt juist het vocht extra vast.
Liever tegels op de paden, daar kan je ook bij erg nat weer goed op lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Turf neemt inderdaad veel water op maar als het verzadigd is houdt dat op en bovendien loop je aardig te soppen op een turfpad waarop het een dag geregend heeft. Ophogen is de enige blijvende oplossing. Je schrijft dat dat met de rest van de tuin ook is gebeurd dus waarom de paden niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De paden zijn uitgediept om de bedden te verhogen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heeft degene die jouw vochtprobleem aangepakt heeft weinig kennis van waterhuishouding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bedden zijn nu niet meer zo nat. De beplanting groeit als kool. Dat zou toch niet zo zijn als alles onder water staat? Helpt dus wel. Ik zoek naar een oplossing voor de paden. Zoals ik al aangaf in mijn vraagstelling is drainage niet mogelijk. Wat is jouw oplossing?