Ik weet dat je geen bewerkt eten in het compostvat moet gooien. Maar hoe zit met dingen die alleen gekookt zijn?

Ik heb hier wat stronkjes van gekookte broccoli en de schillen van gekookte zoete aardappels (die heb ik dus na het koken ervan afgehaald, dat gaat dan heel gemakkelijk). Er zit dus verder niks op, geen jus of kruiden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Ivana
8 jaar geleden
Gewoon compostvat. Niet te moeilijk doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als niet teveel geen probleem.
Als veel dan niet, reden zie bijna onderaan:
https://irisgardenecology.wordpress.com/2013/12/18/wat-kan-er-wel-en-wat-kan-er-niet-op-de-composthoop-en-waarom/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik maak en gebruik al jaren compost in mijn tuin voor zowel groenten en bloemen. Ik gooi er alles op wat verteerd. Bereid keukenafval heb ik niet zo veel omdat ik zo goed als alles opeet.
Natuurlijk heeft tuinafval de overhand zodat de vertering vlot verloopt. Ook voeg ik regelmatig wat kleine takjes in stukjes geknipt toe, om het geheel wat luchtiger te houden.
Restanten die mijn hondje achterlaat, gaan er uiteraard niet in.
Ik heb altijd twee composthopen, open aan de bovenkant voor de regen. Eentje van vorig jaar en een huidige. In 2016 gebruik ik de oudste, die is nu al mooi klaar. Is dat vak leeg (voorjaar), zet ik de huidige om in het lege vak, en begin weer een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Fader. Je schrijft dat je composthopen aan de bovenkant open zijn. Heb dan de deksel eraf of heb je gewoon ergens een losse hoop in de tuin?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hadden zoiets:
http://www.wilfriedrobert.be/MOESTUIN/compost.html
(bij composthoop opzetten kijken) Wij hadden 3 vierkante bakken:
1 om te vullen, 1 om een jaar te laten rusten en 1 om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, bedankt allemaal. Jullie reacties zijn erg behulpzaam voor me. Ik zal bij het kijken naar het beste antwoord naar wat mijn oorspronkelijke vraag is: gekookt voedsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dat Jackd het beste antwoord gaf, maar ik kan hem niet selecteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, wat ik hier geschreven had was een reactie en iets te kort om als antwoord te plaatsen. Ik heb een iets langer antwoord geschreven die je eventueel wel kan selecteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Yaja Ik heb drie open schotten gemaakt van hout (is na een paar jaar ook verteerd). Tussen ieder schot is 1 meter zodat ik 2 aparte ruimtes heb. Deze staan aan de burenkant, tegen het schutsel, waar ik eerst dikke plastic tegenaan heb gemaakt. Mijn buren gooien hun tuinafval eroverheen zodat ik voldoende compost heb ieder jaar. Ik eet dus van twee walletjes ;-)
Compost mag goed nat zijn, verteerd dan sneller. Is de hoop hoog wat hoog, zet ik er een grill voor. Een hoogte van 2/3 meter (zakt steeds tussendoor) is uiteindelijk een goede halve meter compost na 2 jaar, maar dan schitterende compost, heerlijk geurend.

Het beste antwoord

Bij kleine hoeveelheden is dat geen probleem.
Bij grote hoeveelheden kan je last van stank of ongedierte krijgen, als je het even omschept dan is de kans daarop alweer een stuk kleiner.

Het verteert wel gewoon, het mag dan ook wel bij het GFT afval. Daar mag bewerkt eten trouwens ook gewoon in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit zijn allermaal zaken die na verloop van tijd verteren, dus gooi het maar rustig bij het compost.