Hoe verwijder je paardenbloemen uit je gras, maar spaar je de madeliefjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (4)

1 voor 1 plukken en niet op de nadelieële gaan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gingen vroeger als kind op de knieën het gras over met een mesje om zo de pollen eruit te steken. Dat was niet heeft meest gemakkelijke en het duurt erg lang voordat je het klaar hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was er al bang voor... :)
Eén voor één eruit halen. Wel met wortel en al eruit steken, anders komen ze gewoon weer terug. Dat laatste is de grootste uitdaging: paardenbloemen hebben een penwortel die heel diep (tot enkele decimeters!) in de grond kunnen zitten, en ze kunnen zelfs teruggroeien als je die wortel tot op grote diepte, maar toch niet helemaal hebt verwijderd.

Dan zit je overigens natuurlijk wel met een zooi gaten in je gras, dus is het zaak om te bedenken wat je erger vindt: gaten of paardenbloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paardenbloemen zijn een goed teken ; dan heb je een gezonde grasmat. Je kunt ze meemaaien, mar daar raak je ze niet mee kwijt, en als je je madeliefjes witl sparen, wordt dat lastig natuurlijk. Een voor een plukken (of helemaal uitsteken, wa\t erg veel werk is en ook geen definitieve oplossing) is het enige wat er op zit.

Om het een beetje binnen de perken te houden is het wel belangrijk dat je de paardenbloemen plukt VOOR ze rijp zijn en die pluisjes de hele tuin door waaien ; dat worden allemaal nieuwe paardenbloemen. Maar ook als je ze zelf niet uitzaait, hou je de door de wind de tuin ingewaaide pluisjes van elders ook op geen enkele manier uit de tuin.

Gewoon plukken als ze nog jong zijn, dan trek je vaak ook de penwortel er nog wel redelijk uit. En anders / verder gewoon lekker genieten van een mooie, vrolijke inheemse bloem waar niks mis mee is, die er mooi uitziet en geen enkel gevaar oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad eigenlijk een ontzettend leuke plant. En het blad is nog lekker ook. Ik wou dat ik een tuin met paardenbloemen had, dat zou me een fortuin aan andijvie voor de cavia's schelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 prima verwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze groeien ook tussen de stoeptegels, dus daar zal de grond ook wel goed zijn zeker? ;)
Ik vind ze niet lelijk hoor, en een aantal in de tuin, prima.
Een gazon als een biljartlaken is zeker niet het streven.
Maar als je ze niet in toom houdt nemen ze de hele grasmat over, en dat wil ik niet. Ik hou ook van klaver en madeliefjes, en gras.
Cavia's zouden wel leuk zijn in de tuin, maar er lopen hier ook vossen rond, dus die zijn waarschijnlijk zo op.
Ik had gehoopt dat er een makkelijkere methode zou zijn voor het verwijderen van paardenbloemen, maar helaas, ik moet gewoon op de knietjes.
+1