wanneer moet ik een appelpit van een bloemzoet zaaien? en komt er dan ook bloemzoet uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (2)

Appelpitten moeten voor het zaaien eerst een koude tijd doorgemaakt hebben. Laat de pot met de zaden eerst overwinteren op het balkon of tuin in vochtige aarde. Het kan ook in de ijskast gebeuren. Daarna in de kamer zetten op een lichte plaats. Veel benevelen, dat is beter dan de aarde nat houden. In het voorjaar kan hij in de tuin worden geplaatst. De appels die er, als het lukt, jaren later aan zullen komen zijn niet lekker. De boom moet worden geënt om eetbare appels te verkrijgen.

De Bloemzoete is een kleine, zoete appel. Dat zoete komt niet doordat hij meer vruchtsuiker bezit, maar de appel heeft minder zuren. Deze negentiende eeuwse appel is oorspronkelijk afkomstig uit Gelderland. De boom doet het goed op alle soorten grond, maar op vette kleigrond geeft hij de mooiste appels. Het is een gezonde boom die weinig last heeft van schurft. De boom kan heel oud worden en draagt ook op gevorderde leeftijd nog goed.

Het duurt wel enkele jaren voordat het boompje gaat bloeien en appels gaat geven. Hij gebruikt al zijn kracht om een grote boom met een brede kroon te worden.
Als de boom zijn vorm heeft bereikt geeft hij een grote oogst, al slaat hij soms een jaar over.
Amadea
8 jaar geleden
Al de appels die we kennen, zijn kruisingen tussen andere soorten.
Een appel kan alleen soortecht blijven door ze te enten.
Ga je de pitten er van zaaien, dan komen daaruit heel veel soorten appels, zelfs wilde appels die slecht van smaak, vorm, houdbaarheid, ziekte gevoelig, niet goed winterhard enz zijn.
Dus komt een appel vrijwel nooit soortecht uit zaad terug.
Wil je toch gaan zaaien, dan kan dat nu al, dus voor de winter.
Dat gebeurt ook in de natuur zo en dat is het beste voorbeeld dat er is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tijdens de bloei van de appels, gaat het kruisen nog steeds door, omdat de bijen van soort naar soort vliegen .