Welke plant is dit?

Ik heb sinds een aantal jaren telkens een of meerdere (wilde) planten die spontaan in mijn tuin groeien. Dit jaar ook weer. Ze kunnen tot een 1.80 hoog worden, en hebben dan een houterige stengel. Ze komen ieder jaar in bloei, zolang het warm weer is. Ze kunnen niet tegen vorst. Nog nooit hebben ze in mijn tuin tot zaadvorming kunnen komen, waardoor ik vermoed dat ze een systeem hebben waardoor de zaden ver met de wind mee kunnen reizen. Dit denk ik omdat er ieder jaar weer een paar groeien, zonder dat ze zelf zaaien.
De grootste plant is dit jaar met hevige wind geknakt (1.5m) voor die kon bloeien. Misschien dat door de bijgevoegde foto iemand deze plant kan herkennen. Ik zou echt graag de naam weten.
De oudere stengels worden rood/bruinachtig.

Toegevoegd na 3 uur:
De grootste bloem aan deze plant heeft een doormeter van 4 cm. De bladeren hebben geen steeltje, zijn lang en spits en staan recht met twee tegenover elkaar en tegenaan de stengel van de plant. Vanuit die 2 bladeren ontstaan nieuwe vertakkingen met bloemen en daarop weer twee bladeren...enz. De knoppen zijn rond en groen. Deze plant groeit vaak alleen, soms met 2/3 en nooit op dezelfde plaats. Hij bloeit zéér laat en bij vroegere vorst helemaal niet (gaat kapot dan). Doordat hij zo laat bloeit en niet vorstbestendig is, begrijp ik niet hoe die in onze contreien kan overleven of voortplant. Knollen of wortelstok heb ik nooit gevonden. Deze plant bloeit amper een week. Ook in de vrije natuur heb ik die nog nooit opgemerkt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Rieneke1
8 jaar geleden
een coreopsis-soort?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige bloemen lijken erop, maar de planten uit die familie zijn lager en anders van structuur.
Ik kan me niet voorstellen dat de plant in siertuinen staat wegens de zeer late bloei. Ik heb mijn vraag nog even uitgebreid. Goud voor diegene die hem kan vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mijn uitbreiding (ik kan niets meer toevoegen) staat deze zin: " Deze plant bloeit amper een week". Hiermee bedoel ik dat de plant pas vanaf verleden week is beginnen bloeien. De bloei gaat verder tot de eerste vorst.
Rieneke1
8 jaar geleden
Toch denk ik dat het een tuinplant is, late bloei of niet. In mijn wilde planten gidsen staat hij niet, dat is zeker.
Rieneke1
8 jaar geleden
Negerzaadplant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij hebt hem...

Het beste antwoord

Het is Gingellikruid (Guizotia abyssinica). Deze wordt gekweekt vanwege de oliehoudende zaden en als vogelvoer. Wanneer een vogel van het zaad eet en daarbij morst kan op die plek een nieuwe plant opgroeien.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is hem inderdaad. Frappant dat ik door het reinigen van gemorst vogelzaad, deze plant zelf zaai. ;) Zoals Rineke1 reeds aangaf, is het afkomstig van het negerzaad.
Na jaren kom ik het pas via deze weg aan de weet.
Bedank en een +