Je kunt de vijgenboom gemakkelijk snoeien. Het is wel verstandig om handschoenen te dragen, aangezien de huid en ogen allergische reacties kunnen vertonen. Er zijn verschillende vormen van snoei;

Vruchtsnoei; Ieder jaar moeten de vruchtdragende takken getopt of gehalveerd worden. Ook kunnen te lange en te sterk groeiende scheuten gesnoeid worden. Verder is het van belang om oude, niet vruchtdragende takken te verwijderen.
Vormsnoei; Je kunt de boom snoeien in de door jou gewenste vorm.
Wortelsnoei; Door de wortels in te korten tot een meter in omtrek kun je de groei van de boom remmen. Je doet dit door met een schep rondom de boom in de grond te steken op een meter afstand van de stam.

Snoei best van november tot januari.

Toegevoegd na 1 minuut:
De snoei van de vijgeboom wordt best toegepast vanaf eind november tot januari als alle bladeren er zijn afgevallen. Te laat snoeien kan de vijgenstruik gaan doen bloeden. Bij het snoeien scheiden zijn holle takken een wit melksap af dat irriterend kan zijn voor de handen of de ogen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de info, groet evele