wanneer mag ik deze struik snoeien? Ik wil 'm erg kort terugsnoeien

de afgelopen jaren heb ik regelmatig alle struiken een beetje afgetopt maar hij wordt te hoog. Nu wil ik voor het nieuwe seizoen alles kortwieken maar mag dat voor de winter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (2)

Sommige bloeiende planten snoei je in het najaar, andere beter in het voorjaar. Vuistregel si: alles wat bloeit voor de langste dag wordt in het najaar gesnoeid, wat bloeit na de langste dag in het voorjaar,
Is er geen bloei, dan maakt het niet zo uit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna alle bladverliezende heester en bomen kan je het hele jaar door snoeien.
Bladhoudende heesters kan je beter in maart snoeien, zodra het niet meer erg hard vriest.
Natuurlijk zijn hierop uitzonderingen, er zijn namelijk duizenden soorten.
Maar bladhoudende soorten horen van oorsprong eigenlijk niet thuis in ons land en velen zijn na het snoeien gevoelig voor strenge vorst.
In de praktijk, worden ze echter ook in de winter gesnoeid en bijna altijd gaat dat goed zonder enige schade, maar dat komt alleen omdat we bijna nooit een echte strenge winter hebben.