Mogen de buren hun tuin met veel afschot bestraten naar mijn tuin?

Mijn buren hebben hun achtertuin bestraat en op 6 meter verloopt het afschot 10(!! en ja, nagemeten) cm over de gehele lengte van de tuin, mijn kant op. Tussen de tuinen staat slechts een heg maar verder niets. (dus +/- 15cm grond tussen onze bestrating)

Ik ben bang dat bij het minste of geringste regenbui mijn tuin volledig onder water sta omdat mijn tuin nu dus als goot zal gaan fungeren...

Zijn er hier regels voor om 'mee te gooien'. Op dit moment heb ik het beleefd aangekaart maar ze willen het niet veranderen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt het aangekaart. Zou nu eerst afwachten OF er een probleem is. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft er niet voor geleerd te hebben dat al het water in mijn tuin gaat komen. Mijn waterafvoeren zijn uiteraard gedimensioneerd op mijn regenoppervlak, niet van 2 tuinen. Ik wil gewoon weten of er regels zijn omtrent dit vraagstuk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is of "water in je tuin" hinder is.
Er zijn geen "regels" over afschot.
Wel over hinder. Maar heb je geen hinder heb je ook geen probleem. :)
http://www.wetrecht.nl/burenrecht-regenwater/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk is er totaal geen probleem .

Het beste antwoord

Nee, dat mag in principe niet. Volgens het Burgerlijk Wetboek, Boek 5, Artikel 38
hoeven lagere erven alleen het water te accepteren dat van hoger gelegen erven van nature afloopt. Als de buren dus zelf voor afschot in de richting van jouw erf hebben gezorgd, is dat niet "van nature" en als er daardoor wateroverlast op jouw erf zou ontstaan, dan moeten je buren maatregelen nemen om de onrechtmatige hinder bij jou tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou wat grindtegels kunnen kopen van bijv. 60x40 cm en deze op zijn kant langs jouw tuin plaatsen. Dan moet het water al hoog komen wil je last hebben van het overtollige water van de buren. Je kunt ook een goot maken langs de tuin die het water afvoert.