Hoe kom ik van bijen af ?

ik heb de afgelopen dagen al heel wat bijen gezien in mijn tuin en ik vind het niet prettig om bijen te hebben want ik kan bijvoorbeeld niet van het mooie weer genieten en mijn was ophangen bijvoorbeeld help me want vind het best eng

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
35.8K
jc54
14 jaar geleden
Je kunt ze èèn voor èèn afschieten, maar dat is zonde van die ijverige beestjes.

Het beste antwoord

Bijen doen echt niets, ze hebben het zo ontzettend druk met honing verzamelen etc.
Het enige wat helpt is binnen blijven, of al je bloeiende bloemen uit je tuin halen. Misschien is een boerka aantrekken ook een optie.
Bijen horen nu eenmaal bij de natuur. Zouden bijen er niet meer zijn, dan zouden er een hoop plantensoorten uitsterven omdat ze niet meer bevrucht raken.
Wij hadden vorig jaar een bijennest in een boom om 10 meter van onze tuin zitten. Op een gegeven ogenblik vliegt de koningin uit als de kolonie te groot werd. Ik heb toen een imker gebeld en deze heeft ze opgevangen en verhuist, ik stond op een paar meter afstand en zelfs toen ben ik niet gestoken. Ze doen echt alleen maar iets als ze in nood zitten, aangezien ze na het steken ook dood gaan.
Wespen doen in deze tijd ook nog niets, omdat ze nu alleen nog maar nectar verzamelen voor de kleintjes, ze komen je dus nog niet plagen als je je colaatje op het teras drinkt.
Zodra de jongen uitvliegen gaan ze op zoetigheid af, omdat dat gewoon lekkerder voor hun zelf is en om de wintervoorraad aan te vullen, rond augustus/september dus pas.

**foto is van de imker beschreven hierboven, mocht je een nest ergens in de buurt hebben kan je altijd de bijenvereniging bellen, deze helpen je verder. Bijen zijn beschermd in nederland aangezien ze zo nuttig zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s om meer van de buitenlucht te kunnen genieten zonder dat je "allemaal beestjes "ziet en constant panisch reageerd is het misschien handig om van je fobie af te komen, ook hier zijn veel opties voor te vinden op internet ,een spinnenfobie is ook te genezen :-) dus waarom een bijenfobie niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Voor bijen hoef je niet heel erg bang te zijn, wespen zijn veel erger en agressiever.

Kijk of je kunt ontdekken waar ze in kruipen. Misschien is er ergens een nest. Als dat zo is, kun je het professioneel weg laten halen. Nooit zelf experimenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees blij dat er nog bijen zijn!!
Ze doen je geen kwaad.
Ze doen feitelijk hele nuttige dingen voor je.

Maar ze komen in jouw tuin vast op bepaalde planten of struiken af. Let daar eens op, en overweeg om de beplanting in je tuin eens te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijen bestrijden is verboden je zou in contact kunnen komen met een imker die ze bij jou weghaalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat te doen als u een zwerm in de buurt of tuin hebt?
Een bijenzwerm kan worden weggehaald door de imker van Bijenzwerm.nl. Indien Bijenzwerm.nl niet in uw regio werkt kunt u ook bellen voor een telefoonnummer van een imker bij u in de buurt.
Bel met 0638824999. Bijenzwerm.nl vraagt voor het weghalen van de bijen een vergoeding. Deze vergoeding is afhankelijk van de afstand die moet worden afgelegd. Bestrijding van Bijen is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een nest ergens heb kan je het laten verwijderen
maar laat je niet afschrikken die beestjes doen je nix zolang je je rustig gedraagt.
je zou eens een bij moeten volgen en kijken wat die allemaal doen het zijn zulke leuke beestjes eigenlijk.
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Jij hebt het hier over wespennesten. bijen kunnen wel eens een zwerm vormen, en die kan je dan laten verwijderen (vangen) door een imker.
Als je een nest heel dichtbij hebt dan zie je dat aan de aanvliegroutes die ze gebruiken, binnen vijf minuten moet je er dan vele tientallen zien langskomen, anders komen ze ergens anders vandaan en komen alleen op je bloemen af.
Er is geen enkele reden om bang te zijn voor steken, dat zullen ze alleen doen als je ze in het nauw drijft of als ze per ongeluk tussen je kleren bekneld raken.
Blijf altijd rustig in je bewegingen.
Als er echt een nest binnen enkele meters zit is het gebruik van geurtjes af te raden, daar houden ze niet van.
Tenslotte: als je niet allergisch bent is een bijensteek ook niet zo erg, het doet een beetje pijn maar het is niet iets om van in de stress te schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Ook hier, bijen zwermen, wespen maken een nest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zwermen is alleen het zoeken naar een geschikte locatie om een nest te bouwen volgens mij. Ik heb zelf ook wel eens een zwerm gevangen, maar als er geen mensen zouden zijn die die beestjes in een kast huisvesten moeten ze toch zelf wat bouwen. Er zijn in Nederland bovendien zo'n 300 wilde bijensoorten, die zullen toch wel ergens moeten wonen?
Ik vraag me af of het echt wel bijen zijn. Bijen gedragen zich rustig en gaan niet op je af. Terwijl wespen echt agressief kunnen zijn. Ik wilde dat er in mijn tuin meer bijen waren, we moeten het van de hommels hebben voor de bestuiving van de appelboom.

Verdere adviezen zijn al gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijen komen, zoals bekend, op bloemen af. Als je dus geen bloemen of bloeiende struiken in de tuin hebt, zullen ze beslist minder op bezoek komen. Denk er eens over, om een Japanse tuin aan te leggen, met veel erg mooie bomen, die ook prachtige herstkleuren krijgen, mooie grote keien, en bijv een waterornament. Het is dan heel rustgevend om in de zomer in je tuin te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle insecten die op bijen lijken, zijn geen bijen.
Bijna altijd zijn het zweefvliegen die erg veel op bijen, wespen en zelfs op hommels kunnen lijken.
Er zijn maar relatief weinig planten waar de bijen op vliegen.
Zweefvliegen kunnen niet steken, dus hoef je daar niet bang voor te zijn.
Wespen zijn er bijna nog niet, alleen maar de koningen wesp, die nu bezig is ergens een nest te maken.
In ons natuurpark waar veel insecten vliegen is er van de honderd op bijen lijkende , vliegende insecten er hooguit een echte bij te vinden, maar vaak dat niet eens.
Dus maar lekker de was ophangen er kan je niet veel gebeuren, trouwens ook bijen doen je niets als je de was ophangt, hooguit als ze klem tussen je was in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beste even op google gaan kijken bij de zweefvliegen en zoek de afbeeldingen.
Er is heel veel verwarring wat nu bijen, zweegvliegen of wespen zijn, bijna niemand weet het verschil.
Bijen komen bijna niet voor er zijn maar weinig bloemen waar ze op vliegen.
Heel veel zweefvliegsoorten lijken sterk op bijen en/ of wespen, bij het woord vliegen denken de mensen altijd aan huisvliegen.
Een wesp is inderdaad geel/zwart gestreept, maar op het ogenblik zijn er alleen maar koninginnen wespen, de gewone wespen die wel eens vervelend kunnen zijn, komen pas ver in de zomer, maar sommige zweefvliegen lijken precies op wespen!
Het zelfde geldt voor de bij en de hommel, veel zweefvliegen lijken hierop, alleen de manier van vliegen is totaal anders, een zweefvlieg kan stil staan in de lucht en ook heel schokkerig vliegen, om dan weer stil te staan in de lucht, ze zijn altijd op jacht naar insecten,
Bijen en hommels vliegen meer in kringetjes en veel rustiger.
Van bijen kom je niet af, ze zijn namelijk beschermd en je mag er niets tegen doen. Daarnaast bijen en hommels zijn onschuldige en nuttige insecten die je vanuit zichzelf niets zullen doen.