Kunnen ijsstokjes op de composthoop?

Ik weet dat het wel bij het gft mag, maar verteert het op de composthoop ook (goed)? Het voelt zo compact aan, dus ik twijfel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

uiteindelijk composteert het wel, net als takken. Maar het heeft veel langer de tijd nodig dan bijvoorbeeld bladeren of schillen. Om takken sneller te laten composteren kun je ze versnipperen, dat is met andere houtige dingen (zoals je ijsstokjes) ook zeker aan te raden. Kleine stukjes, zoveel mogelijk gelijkend op houtvezels.

Het kan dus wel, maar de vraag is of je het lang genoeg laat liggen om volledig te composteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je twijfel is terecht en de reden ook. IJsstokjes zijn dermate compact dat ze te langzaam verteren om op de composthoop te kunnen. Als alles netjes gecomposteerd is zul je de ijsstokjes nog vrijwel onveranderd uit je compost kunnen vissen. Ze horen dan ook bij het restafval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als ik opzoek of ijsstokjes bij restafval of gft moeten, geeft google wel aan dat ze bij het gft mogen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Milieu Centraal zegt iets anders: http://www.afvalscheidingswijzer.nl/afvalscheidingswijzer/afvalscheidingswijzer/home/zoek?init=true
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg "Niet gevonden" op milieu centraal. Waar heb je op gezocht?