Als de bloem van een plant verdord is is het zaad dan al gevormd?

Ik heb een mooie plant in een pot. Hij is ca 30 cm hoog en heeft ovale groene blaadjes en tamelijk grote blauwe bloemen. Hij staat buiten en is daar geheel spontaan in die pot opgekomen. Heb geen idee hoe hij heet en vind dat ook niet zo belangrijk. Heb hem ook wel eens bij iemand als kamerplant gezien. De blauwe blaadjes, 5 meen ik, groeien als een soort van ster uit wat eerst de knop was en hellen in een boogje achterover. Die bloemen lijken eigenlijk op lelies maar zijn het volgens mij niet.

Er zijn al een paar bloemen uitgebloeid en die blauwe blaadjes zijn verdord tot beige. Ik heb ze daar waar de steel begint vanmiddag afgeplukt. Zit er in dat bloembeginsel, dat nu nog groen is, rijpend zaad? Ik wil dat zaad graag winnen want ik vind deze plant erg mooi en hij doet het geweldig. (Het is nu donker dus kan ik hem niet fotograferen).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans is inderdaad heel groot dat daar zaad gevormd wordt. Even rustig afwachten.
Amadea
8 jaar geleden
Een Amsonia Blue Ice, oftewel Blauwe ster. https://www.crownsvillenursery.com/xcart/images/P/AmsoniaBlueIce.jpg
Rieneke1
8 jaar geleden
Als je zaad wil is het zaak dat te laten rijpen. De bloemen mag je dus niet verwijderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de hele zomer van de bloemen wilt genieten, kun je het beste bij alle uitgebloeide bloemen het vruchtbeginsel mee verwijderen. De plant stop namelijk met bloeien als zijn taak er op zit en hij zaad gevormd heeft. Pas in het najaar,een paar weken voor we de eerste vorst verwachten, laat je van een paar bloemen dit vruchtbeginsel aan de plant zitten tot het bruin is, en dan volgens de methode van Rieneke en Ed de zaden drogen. Maak je nog een foto van de plant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Nee die is het niet Amadea. Het groen van de blaadjes is donkerder en ze zijn niet zo langwerpig maar meer ovaal en vanaf de bloemblaadjes loopt bij jouw afbeelding een soort buisje naar het vloembeginsel en dat heeft mijn plant ook niet. De takjes of stelen buigen niet door en de bloemen staan dus netjes dicht bij elkaar.
@Pokemon Ik heb er vanmiddag een foto van genomen en die staat op mijn tablet. Maar hoe ik die hier moet plaatsen weet ik niet.
Rieneke1
8 jaar geleden
Campanula.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Platycodon. Campanula heeft dezelfde klokvormige bloemen, maar deze bloemen zijn groter. Is in zachte winters winterhard. komt bij mij ook al een paar jaar vanzelf terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is een Platicodon Pokemon. Dank je.

Het beste antwoord

Bloemen zijn de geslachtsorganen van een plant.
Indien er een bevruchting heeft plaats gevonden, heeft de bloem zelf geen functie meer en verdort.
Echter de bloembodem blijft in leven en gaat nu pas uitgroeien.
Ze kunnen uitgroeien naar b.v. appels, of bessen, of noten, of zaaddoosjes enz.
Maar ook dan is het zaad nog niet rijp.
Eerst moet alles uitgegroeid zijn en uitgerijpt.
Bij veel planten worden dan pas de zaaddoosjes bruin en ook de stengels waar hij aan vast zit.
Sommige zaaddoosjes springen nu open en laten hun zaadjes los
Pas dan kan je het rijpe zaad er af halen en drogen- zaaien.
Ben je echter te vroeg met oogsten dan is het zaad niet kiemkrachtig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de bloem van een plant uitgebloeid is, is het zaad vaak nog niet rijp.
Afhankelijk van het weer gaat er dan nog enige tijd overheen om het zaad te laten rijpen. In z'n algemeenheid kan je stellen dat het zaad rijp is, zodra het makkelijk loslaat van de plant, bijvoorbeeld als je er licht aan schudt.
Vervolgens moet je het zaad eerst goed drogen , op keukenpapier bijvoorbeeld, voordat je het op een koele plek kan bewaren.
Rieneke1