Wanneer kan je keukenkruiden het beste oogsten?

Eind april, begin mei heb ik een hoop keukenkruiden in potten en bakken gezaaid. Met name het bonenkruid en de basilicum worden al aardig groot. Wanneer moet ik ze oogsten?

8 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Dit kan nu volop:Oogst de kruiden in de ochtend, want dan bevatten ze de meest hoeveelheid aan essentiële oliën. Let erop dat je kiest voor kruiden die al knoppen hebben gevormd. Die knoppen zijn indicaticatoren dat de kruiden oogstrijp zijn.
Oogst niet meer dan één derde van de plant over een periode van ongeveer 3 weken, zodat de plant daarna opnieuw kan uitgroeien. Knip de plant zeker niet te kort, zodat ze nog de mogelijkheid heeft om verder uit te groeien. Snoeien is groeien en zorgt ervoor dat de plant daarna meer zal gaan vertakken.
fremar
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
http://www.tuinadvies.nl/artikels/oogsten_in_de_kruidentuin.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit een beetje met het tijdstip. Bloemen snijd je altijd in de ochtend, dan zijn ze nog lekker fris als ze de vaas in gaan. Kruiden en groente haal ik pas uit de tuin als ik ze nodig heb, dus vlak voor het klaarmaken van het avondeten. Is het dan beter om de kruiden in de ochtend te plukken en de hele dag in de keuken te laten liggen?
fremar
8 jaar geleden
Ik denk dat je ze best in de ochtend kunt plukken en buiten het zonlicht kan bewaren.

Andere antwoorden (1)

Het beste oogst je tuinkruiden net voor- of op het moment dat ze in bloei komen. Ze zitten dan op het maximum van hun energie- potentieel. Daarna gaat immers al hun energie naar het aanmaken van zaad en beginnen ze te verouderen.
Oogst ze het liefst op een droge dag als je ze wilt drogen in elk geval.Natte blaadjes schimmelen namelijk snel. Pluk ze het best op een tijdstip waarop de zon nog niet erg warm is. Dit geldt voor de meeste kruiden maar niet voor de kruiden die het van hun aroma moeten hebben. Kruiden zoals rozemarijn, tijm, citroenmelisse en salie kan je echter het best rond het middaguur plukken, omdat ze dan de meeste olie bevatten.

Pluk je een keer teveel, dan kan je het best van de stelen de onderste blaadjes afhalen en de stelen in een glaasje water zetten. Doe er een plastic zakje overheen, bind het dicht en zet dit in de koelkast. Ze blijven zo nog een tijdje knapperig en vers. Zorg wel dat het zakje nog wat extra zuurstof bevat. Je doet dit omdat een koelkast vocht onttrekt en met het zakje bescherm je de kruiden tegen uitdroging.

Heb je veel tuinkruiden, dan kan je ze het best invriezen. Drogen kan natuurlijk ook, maar behalve rozemarijn (dat gedroogd zelfs nog lekkerder is dan vers) verliezen ze een hoop smaak en geur. Zelf vind ik het het beste om ze eerst even te wassen, dan goed uit te slingeren in de slacentrifuge en ze zo droog mogelijk te hakken of snijden. Dan gaan ze niet zo samen klonteren in de vriezer en kan je eruit strooien zoveel je nodig hebt. Ik vul ze dan in diepvriesdoosjes waar ik de lucht zoveel mogelijk op het dekseltje eruit druk, voor ik ze sluit. Stickertje erop wat erin zit en opgestapeld in de vriezer. Nog een tip; ik heb ooit kruiden gekocht die in de supermarkt in de diepvries lagen, toen ik er zelf niet veel meer over had. Die zaten in handige strooibusjes. Toen ze leeg waren heb ik ze goed uitgespoeld, laten drogen en nu gebruik ik ze weer voor mijn eigen kruidjes.
amc