in mijn natuurvijver van 10x20 meter zitten honderden rode amerikaanse rivierkreeften, hoe kom ik van deze beesten af?

Het betreft een vijver bij ons huisje in Frankrijk. De kreeften zijn een ware plaag, ze vernielen de oevers en eten alles op wat beweegt en of groen is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat gerardkh (1e antwoord) gelijk heeft: wegvangen en vernietigen. Die kreeft heeft hier weinig/geen natuurlijke vijanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het lukt de vrouwtjes op tijd te vangen, dan zou je ze moeten kunnen uitroeien.
Ik denk dat je in een 10x20 vijver met 1 of 2 fuiken en goed aas (stukje visafval van de markt?) al een heel eind kan komen. Als deze info ook klopt voor deze soort, dan ben je dit jaar net te laat, of nog net op tijd, als de kleintjes zich nog aan de moeder vasthouden.
http://members.home.nl/snotolf/biologie/biologie10.htm
Maar dan kan je vast voor volgend jaar beginnen. succes en eet smakelijk.

Antwoorden (2)

Wat ik begrijp is dat als er van af wilt je het grootschalig wegvangen minimaal 75% van het bestand anders zou het alleen maar slechter worden. (waar dat getal vandaan komt zou het niet weten)
Ik zou ze met fuiken wegvangen en dan regelmatig kijken of er geen nieuwe opduiken uit naburige wateren.
En natuurlijk de buren uitnodigen voor een kreeftenfeest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet mogelijk al deze kreeften weg te krijgen.
Telkens weer krijgen de vrouwtjes heel erg veel jongen.
Die zo klein zijn als kleine spinnetjes.
ook al zou je de gehele vijver leeg pompen dan nog zullen honderden kleine kreeftjes achter blijven en weer volwassen worden.
Met fuiken de kreeften vangen voor de consumptie, of verkopen voor de consumptie.
Als ze 1 euro per stuk op zouden brengen, zouden ze toch wel snel minder worden.