Zijn mijn hortensia's echt helemaal dood?

Drie weken geleden zijn de hortensia's in mijn tuin verplant, zowel grote als kleine planten. De meesten doen het inmiddels goed (na veel water en een beetje kunstmest), maar sommigen hebben het nog moeilijk. Die laten de bladeren nog steeds hangen (al blijven de bladeren groen, dus er zit nog leven in). Wat kan ik het beste met deze planten doen?
Weer andere planten zijn inmiddels helemaal bruin en hebben dorre bladeren. Ik vrees dat deze planten echt dood zijn, maar is er iets dat ik ze nog een kans kan geven, bijvoorbeeld kort snoeien, zou dat helpen?
Wie o wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
15.7K

Het beste antwoord

NOOIT na het verplanten kunstmest geven.
De meeste planten verliezen door het verplanten heel veel wortels en op de wortels die er dan nog overblijven gooi jij dus zout ( kunstmest)
Een plant die overgeplant is groeit even niet, dus kan ook geen voedingsstoffen opnemen.
Wil je een struik verplanten als er al blad aan zit, knip dan een deel van de takken er af en rits daarna alle bladeren er af.
Dan verdampt de plant vrijwel niets en kan hij niet bruin worden.
Ook nu alle blad er af plukken en bij de hortensia's de oude takken er tussen uit snoeien, deze zijn anders van kleur dan de nieuwere takken.( donkerder)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad, snoeien zorgt dat de plant minder verdampt, en dus makkelijker overleeft. Ook nu nog snoeien heeft zeker nut. en mesten nooit doen direct na het verplanten. Wel kan je flink wat compost of turf in het plantgat er bij doen.

Andere antwoorden (1)

Of ze echt dood zijn weet je volgend jaar pas. Dat sommige planten hun blad laten hangen of laten afsterven, kan ook een natuurlijke reactie zijn, omdat ze veel wortelschade hebben opgelopen. Ze hebben nu al hun energie nodig om nieuwe wortels te vormen. Nu snoeien geeft extra wonden, waardoor ze het nóg moeilijker krijgen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als ik het goed begrijp raad je dus aan ze nu gewoon te laten staan, en volgend voorjaar weer te snoeien (als ik de anderen ook snoei)? Dan kijken of er weer wat uit komt of niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
na de langste dag komt er nog voor de meeste planten een tweede groei, zijn ze nog in leven, dan zouden ze in juli nog uit kunnen lopen.