ik geef mijn bloembakken tegenwoordig grondwater maar heb de indruk dat ze daar niet op tieren, kan dit kloppen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Rieneke1
8 jaar geleden
Wellicht te koud?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef eens een tijdje de ene bak grondwater en de ander leiding water

Het beste antwoord

Het grondwater is altijd heel erg koud!
Vaak beneden de 10 graden
Het kan ook schadelijke stoffen bevatten voor planten.
Zoals zout en ijzer.
Zout kan je laten meten.
Een beetje ijzer is goed voor de plant, maar te veel ijzer, remt de groei af en kan grote schade veroorzaken aan planten.
Heel veel grondwater bevat te veel ijzer.
Makkelijk zelf te testen, even het water proeven.
Smaakt het duidelijk naar roest, dan zit er te veel ijzer in.
Grondwater eerst in een grote bak laten lopen en het een tijdje laten staan.
Dan gaat het ijzer ' roesten' en slaat roodbruin neer op de bodem, daarna kan je het wel gebruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grote afwijkingen in het zout- en ijzergehalte in het grondwater komen pas op grote diepte (tientallen meters) voor en het is niet waarschijnlijk dat de vraagsteller het van zo diep haalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het oppompen van grondwater ten behoeve van het sproeien van een tuin, komt bijna altijd van diepere lagen.
Van 5 tot 10 m is heel normaal, soms ook veel dieper.
De grondsamenstelling van de laag grond waaruit het water wordt weggepompt moet doorlatend genoeg zijn, dus het liefst een laag met veel grof zand of grind.
Dit soort lagen zit meestal wat dieper.
Als je een gat zou graven van enkele meters, heb je zeker wel water, maar als je dat gaat oppompen, is de toevloed van het water niet voldoende en zuig je de pomp droog.
Hier in Zeeland zit het zoute water op ongeveer 2 m diep.
Het zoete water ongeveer 30 m.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel voor dit nuttige antwoord! ook het eerste antwoord is voor mij zeer waardevol, want duidelijk is nu dat ons grondwater niet verontreinigd is.

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken is er geen verschil in samenstelling tussen grondwater en regenwater. Misschien is het grondwater dat je gebruikt verontreinigd. Of daarover iets bekend is kan je online nakijken. Zie de link.