Kun je citroenmunt net zo verwerken als gewone munt?

Ik heb in mijn tuin heel veel citroenmunt groeien en weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee kan.
Het ziet er in ieder geval uit als munt, maar ruikt ontzettend naar citroen.
Ik heb eens een blad geproefd, maar het smaakte noch naar munt noch naar citroen. Gewoon geen smaak, of eerder vies.
Dus kun je ze dan wel eten en/of verwerken in gerechten?

Ik las ook ergens iets over citroenolie van de citroenmunt.
Kan ik dit zelf onttrekken aan de plant/kruid en hoe moet ik dit dan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Het beste antwoord

De munt die wij kennen is een kruising tussen de watermunt en de kruizemunt.
Later zijn ze door gegaan met het verder kruisen van muntsoorten.
Hieruit zijn erg veel soorten munt ontstaan,.
Een er van is de citroen munt.
Echter is deze niet erg bekend en je ziet hem weinig.
Ook ruikt hij niet sterk naar citroen zoals je schrijft.
Dus zal het geen munt zijn maar de citroen melisse.
Wel is het fam. van de munt.
Citroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat bij uitstek geschikt is voor het behandelen van alledaagse stressklachten en spanningen. Citroenmelisse ontspant het lichaam, gaat aderverkalking tegen en beschermt het lichaam tegen schadelijke radicalen. Je kunt citroenmelisse op verscheidene manieren verwerken, waaronder citroenmelisse thee, citroenmelisse massageolie en limonade van citroenmelisse.
Je kunt er dus heel veel mee doen.
Maar eerst moet je zeker zijn dat het citroenmelisse is en geen citroenmunt.
Hierna kan je op internet vinden wat je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Volgens http://www.kgplant.nl/produkt.php?id=41 geeft citroenmunt wel degelijk een heerlijke citroengeur.
amc
8 jaar geleden
Citroenmunt; ' MENTA piperita' var.citrata
Citroenmelisse; ' melissa oficinalis'. familie lamiaceae.
Het zijn dus wel twee verschillende planten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De citroenmunt staat hier in mijn tuin, maar vind de citroengeur erg tegen vallen.
De citroenmelisse, die wel fam. van de munt is, geurt juist heel sterk naar citroen en komt dichter bij de beleving van de vraagsteller dan de munt.
Ik kan me goed voorstellen als je wat minder van planten afweet, dat je de Melisse voor een munt aan ziet.
Maar zie dat de vraagsteller/ ster nog niet heeft gereageerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk je op de link http://www.kgplant.nl/produkt.php?id=41 dan zie je een foto van de citroenmunt, de blaadjes op de foto zijn langwerpig en een beetje gevouwen in het midden.
Citroenmelisse heeft dunner blad, wat groter, meer ronder, helder groen en vlak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn citroenmunt of citroenmelisse ruik ik vooral als ik er echt met mijn neus boven hang en helemaal als ik het tussen mijn handen wrijf. Ze zijn nu ook ongeveer 80 á 90 cm hoog, dus w.s. toch citroenmelisse.

Andere antwoorden (1)

Ja. Het verse blad is uitstekend geschikt als keukenkruid (in salades, soepen, vleesgerechten e.d.) en voor het bereiden van thee. De verkoelende thee verzacht bij verkoudheid.
Gedroogd zijn de blaadjes wat muf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Citroenmunt-olie wordt gewonnen door stoomdestillatie van de verse bladeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij stoomdestillatie wordt stoom door een grote berg muntblaadjes geleid. Na afkoeling van de stoom drijft de olie erboven.
Voor dertig liter olie is een hectare citroenmunt nodig.

Dat lijkt me dus niet eenvoudig zelf te doen.
Amadea