Ik heb veel brandnetels in mijn tuin. Kan ik deze eten?

Ik woon hier nog niet zo lang, en vandaag ging ik eens flink in mijn tuintje aan de slag. Ik zie dat er ontzettend veel brandnetels beginnen te groeien. Kan ik ze gewoon in recepten gebruiken of is er een speciaal ras brandnetel dat voor consumptie geschikt is? Lijkt me zo leuk om ze te gebruiken i.p.v. weggooien..
En weet iemand misschien ook nog een leuk recept?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
16.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dronk vroeger brandnetelthee voor mijn gezondheid. Best lekker. Maar geen idee of elk ras brandnetels daarvoor geschikt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw bedankt alvast allemaal voor de reacties, ik heb vandaag een stamppot gemaakt, eenvoudig- alleen de netels en aardappelen en het was heel lekker. Deze week maar eens een ander receptje proberen. En ik heb al wat scheuten te drogen opgehangen in de vensterbank voor thee.

Het beste antwoord

Wat een bofkont ben jij zeg!
Brandnetels zijn niet alleen lekker en voedzaam, maar ook sterk geneeskrachtig.
Gebruik de toppen van de planten die je in de keuken wilt gaan gebruiken, ook gebruik je deze toppen voor geneeskrachtige thee of de wortels ervan.

Toegevoegd na 17 minuten:
Brandnetels versterkt de aanmaak van rode bloedlichaampjes, goed voor de stofwisseling, tegen reuma, jicht, artritus, gal, lever, nier en galstenen, acne, puisten, mee-eters, bevorderd de haargroei, tegen roos, als reinigingskuur, bacterie-dodend, bloedstelpend, te hoge bloeddruk, alllergie, gewrichtsontstekingen, broze nagels, netelroos, en nog veel meer!
Van de vezels worden neteldoek en kleding gemaakt!
Uit het bladgroen een groene kleurstof.
Brandnetelgier om insecten te bestrijden.
En dat staat zo maar in je tuin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjonge, dat was wel moeilijk kiezen om het beste antwoord te vinden, en ik heb al wat van al jullie tips en recepten toegepast. Dank!

Andere antwoorden (9)

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/brandnetelsoep-5346.html

maak er lekkere soep van okee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De soep schijnt lekker te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/34839-een-brandende-liefde-voor-brandnetels.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge brandnetelstengels van de grote brandnetel kunnen als een soort spinazie gegeten worden. In het voorjaar smaken de ongeveer 20 cm lange stengels het beste.
Zeer jonge stengels kunnen als sla gegeten worden.
Van brandnetels kan soep gemaakt worden.
Ook de bladeren van de brandnetel kunnen voor consumptie gebruikt worden. Hiervoor moeten de bladeren, na het plukken, worden gedroogd op een droge en luchtige plaats. Hierna kan er van de gedroogde bladeren thee worden getrokken. De brandharen worden geneutraliseerd zodra ze eventjes in heet water gezet worden.
Het beste is om alleen jonge bladeren te gebruiken. Dit kan later in het seizoen bereikt worden, door alleen de topjes (3 cm) te oogsten. Oude bladeren hebben teveel nitriet. Vroeger werden boter, vis en vlees in brandnetelbladeren verpakt om ze langer fris te houden. Het blijkt dat stoffen in brandnetel bacteriegroei tegengaan.

Je kunt ze ook gebruiken als brandnetelgier
Als middel dat gebruikt kan worden ter bestrijding van allerlei soorten luis en rupsen. Hiervoor moeten forse brandnetels 24 uur in een emmer met schoon water op een koele plaats worden gezet. Het water door een doek zeven om zaad te verwijderen. Het water voelt nu prikkelig aan en kan gebruikt worden in een verstuiver of gieter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze zeker eten, vooral nu in de maanden maart, april, mei zijn de jonge blaadjes heerlijk! Als ze eenmaal gebloeid hebben worden de bladeren hard en zijn ze alleen nog geschikt om er haarlotion van te maken of als mest in je tuin te gebruiken ( in een bak water wegzetten en laten "stinken", want dat doet het maar is oh zo goed voor je plantjes en tegen ongedierte. De haartjes groeien van onderaf schuin omhoog en deze prikken. Als je ze gaat plukken pak ze dan van onderaf, maar ik zou toch maar handschoenen aandoen, want als je met je armen de netels die ernaast staan aanraakt prikt het nog. Als je van vlinders houdt, laat dan in een hoekje een bosje brandnetels staan. Er zijn nl. rupsen die alleen van brandnetels leven als voeding. Brandnetels hebben heel veel mineralen en vitamines, ze zuiveren je bloed en je urine. Je ziet al aan de vierkante stelen dat ze weerstand bieden en ook geven. Als je ze wilt drogen, pluk ze dan als het warm is en ze al droog zijn. Niet wassen maar op tissues/krantenpapier wegleggen in een donkere ruimte die niet bloedheet is. Als ze tussen je vingers knisperen en niet zwart geworden zijn (dan kan je ze weggooien) kun je ze in een zak bewaren. Recepten;

Lekker is het om ze samen met raapsteeltjes en blokjes komijnenkaas als stamppotje te maken.
1) aardappels koken en stampen met boter en melk,
2) 1 bosje raapsteeltjes wassen en fijnsnijden.
3) 500 gr. brandnetels kort blancheren, fijnsnijden,
4) 200 gr. komijnenkaas in blokjes snijden.
5) alles door elkaar roeren en op smaak kruiden met peper en zout.

Als je groentensoep maakt kan je er op het laatst ook gesneden brandnetels aan toe voegen, niet meekoken!

Pasta met brandnetelsaus;

Was de brandnetelblaadjes en kook ze 5 min. in water met zout. Uitlekken en fijnhakken. Fruit 1 kleine gesnipperde ui in wat olijfolie, zeef er wat bloem over en roer door elkaar. Voeg er nu al roerend melk bij tot je een
egale saus hebt die vrij dik is. Roer er nu geraspte ((parmezaanse) kaas door. Peper en zout naar smaak erbij. Laat zo`n 4 min. zacht sudderen en roer er tot slot de fijngehakte brandnetels door en verhit goed.
Schep over de pasta op je bord. Erg lekker.
amc
14 jaar geleden
Brandnetels zijn heel voedzaam en worden wel gebruik in voedingsmiddelen (kaas).
Neem in elk geval de jonge scheuten
Ingrediënten voor 2 personen

250 gr brandnetels
1 plantaardige bouillonblokje of -korrels
shoyu
peper en zout
Zo maakt u
De brandneteltoppen apart houden en de bladeren van de stengels halen. De stengels in stukjes snijden en in een beetje water koken. Als deze zacht zijn de in reepjes gesneden bladeren erbij en even gaar laten koken (2-5 minuten) Met de staafmixer pureren en met de groentenbouillon bijvullen tot de gewenste hoeveelheid soep. Kruiden met shoyu, peper en zout. De toppen even in warm water dopen (dan gaat de 'brand' eruit) en fijnsnipperen boven de pan.
Verder kun je er thee van maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook nog eens veganistisch!
De brandnetel wordt door mensen voor verschillende dingen gebruikt. Vroeger bonden mensen wel een brandnetels om een stuk vlees om het te bewaren. Er zit namelijk een stofje in dat de groei van bacterieen tegenhoudt, en dus bederft vlees of vis minder snel. Dat was toen erg belangrijk want er waren nog geen koelkasten. Brandnetels kun je ook eten. De jonge plantjes, die nog geen brandhaartjes hebben, kunnen zelfs rauw gegeten worden. In een salade bijvoorbeeld. Of als een warme groente, net als spinazie. De bladeren van de brandnetel (ook als de planten wat ouder zijn) worden gedroogd om er kruidenthee van te maken. Of je kunt brandnetelsoep eten, of kaas met kleine stukjes brandnetel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fijn dat je al zoveel nuttige antwoorden gekregen hebt!

ik heb trouwens begrepen dat brandnetels een teken zijn dat er voldoende stikstof in de grond zt.
dubbel boffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar!
De brandnetel heeft een sublieme, milde, en kruidige smaak.
Je kunt hem gebruiken zoals spinazie. Overigs net als bij
spinazie is het af te raden een netelgerecht nog eens op te
warmen, omwillen van het nitraatgehalte. Gebruik voornamelijk de jonge stengels van de grote brandnetel.
De zeer jonge scheuten van de brandnetel kunnen als sla
gegeten worden. Hiervoor moet je ze eerst even onderdompelen in heet water en daarna fijnsnijden. Je kunt ze
10 min. gaarstoven in een beetje boter. Brandnetels smaken
ook goed in de soep, (toevoegen net zoals soepgroenten)
Wist je? brandnetelkaas is een specialiteit uit Friesland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze gewoon eten hoor. De jonge toppen van brandnetels zijn heel lekker... Wassen en klaarmaken als spinazie...heel lekker. Je kunt ze ook drogen en er thee van zetten... Nog meer leuke recepten vind je op deze link:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=Brandnetel&type=recept

Maar pas wel op...vrij snel staat je hele tuin vol, door de ondergrondse uitlopers....