Wat is het verschil van kastanjeboom met roode of witte bloesem ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
13.4K

Het beste antwoord

De Rode paardenkastanje (Aesculus carnea) is een nauwe verwant van de Witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum). Deze wordt vooral als sierboom aangeplant. Het is een kruising van de witbloeiende soort en de uit Noord-Amerika afkomstige Aesculus pavia, de Rode Pavia.

De keur aan karaktervolle kenmerken van de Witte paardenkastanje is bij zijn roodbloeiende broertje veel minder uitgesproken. Hij bloeit meestal enkele weken later. De kroonbladen zijn ronder dan bij de Witte paardenkastanje en de rand is niet gegolfd. De Rode paardenkastanje vormt over het algemeen maar weinig vruchten.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland is vooral de witte paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) te vinden, en in mindere mate de rode paardenkastanje (Aesculus ×carnea). De rode paardenkastanje is ontstaan uit de kruising van de witbloeiende Aesculus hippocastanum met de roodbloeiende Aesculus pavia. De witte paardenkastanje is een brede boom en kan 20 tot 25 m hoog worden. De witte bloemen hebben in het hart een rode vlek en aan de voet van de kroonbladen een geel honingmerk. De rode paardenkastanje kan tot 20 m hoog worden.
fremar