wat is een indicatie voor de prijs van het aanleggen van een tuin?

Ik wil mijn tuin opnieuw laten aanleggen. Nu ben ik benieuwd wat dat kost. Ik heb een lange oprit en een terras, bij elkaar (schatting, maximaal) 70 m2, wat ik wil laten bestraten. Daar kom ik wel uit de prijs, omdat ik gekeken heb online wat ik mooi vind, en die prijs per m2 keer 70 heb gedaan.
Maar dan komen er kosten bij voor het eruit halen en afvoeren van de oude bestrating en het aanleggen van de nieuwe. Wat kost dat gemiddeld?
En daarnaast heb ik echt geen idee wat de beplanting gemiddeld kost. Dat gaat nog om ongeveer (ook een schatting, maximaal) 65 m2, siertuin.
Heeft iemand een idee wat het geheel ongeveer zal kosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoor zojuist dat de kosten voor het aanleggen van een siertuin liggen tussen de € 65,-- en € 75,-- per m2. Het bedrag is inclusief de arbeidsuren van een vakkundige hovenier en het materiaal.
Het lijkt erop dat mijn geschatte totaalprijs van € 5000,-- nog aan de lage kant is. (zie reactie bij antwoord van jc54)
Ivana
9 jaar geleden
Juist Joan. Mijn dochter heeft zojuist haar tuin laten bestraten 20 meter pad en terras. Aanvoeren van zand enz. kosten 5000 euro. Dus de prijs die Joan noemt van 5000 euro voor inclusief beplanting is veel te laag. Je zult dichter bij de 7000 zitten.
20 jaar geleden mijn tuin 90m2 laten bestraten, vijver en beplanting. Totaal 15000 gulden. Daar was het ontwerp niet bijgerekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, je prijzen zitten dichter bij de werkelijkheid. De hovenier is hier nog bezig, het wordt een zgn wandeltuin.
Ik wilde de vragensteller geen hartstilstand bezorgen en misschien doet hij veel zelf.
Maar inderdaad, gezien de oppervlakte van de tuin die er opgegeven wordt, komt men slapend boven de € 15.000,-- euro als het door een hovenier gedaan wordt.

Het beste antwoord

Op deze vraag is zo geen zinnig antwoord te geven. Het is namelijk van te veel factoren afhankelijk, welke hier nier bekend zijn, zoals:
- wat voor bestrating komt er in, tegels, klinkers, sierbestrating (kan allemaal meer of
minder tijd in beslag nemen).
- is de bedding voor de bestrating goed, of moet er zand uit en nieuw zand in.
- is de siertuin ondergrond goed voor siertuin, moet er gespit en bemest worden?
- wat voor planten wil je er in hebben.......
Kortom, laat een hovenier een vrijblijvende offerte maken, dan kunt U zelf ook nog mee beslissen over hoe het er uit moet gaan zien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, een tuinarchitect, schrik niet, berekent al snel 5% van de waarde van het huis.
jc54, Als men zelf een plan heeft en men vraagt een hovenier dan komt het, zoals jij het beschrijft al snel op € 5.000,-- .
Natuurlijk kan alles goedkoper, maar de uurlonen verschillen niet veel.
Budget Natuurtuin €3599,- o.b.v. 40m2! (meerprijs per m2 €75,-)
Budget Loungetuin voor €2999 o.b.v. 40m2., staat er nog geen sprietje gras in.

Andere antwoorden (1)

Hier een idee over bestratings-kosten, in dit geval haat het om 30m2 en denk ik dat ze te laag zitten de materiaalkosten.
http://bestrating-experts.nl/wat-kost-bestraten-kosten-terras-laten-aanleggen/kosten-bestraten-per-m2/index.html
En let op dat een mooiere steen vaak meer werk is en je dan snel naar de 50,- per m2 legkosten gaat.

Als de bestaande bestrating nog redelijk is, is er meestal wel iemand die het gratis wil komen ophalen.
Dat scheelt jouw de verwijder en container kosten.

Ligt er een goed diep en herbruikbaar zandbed onder of mag dat eruit en nieuw wit zand erin?

Van siertuinen geen verstand maar je kan het heel gek maken. Ik hoor soms bedragen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd, kosten siertuin van 65m2 ongeveer € 1500,--. en dan moeten de planten er nog worden ingezet. Vijvertje erbij? Paar honderd euro's zonder vissen.
http://www.hovenier-weetjes.nl/hovenier-kosten/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met je eens dat het niet perse duur hoeft en heb ik geluk dat ik gras heel mooi vind. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oeps: ik lees nu je reactie bij de reacties..!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor die 1500 euro, liggen de planten alleen nog bij de voordeur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had hem verkeerd begrepen. :-)