Wat kun je tegen een vochtige tuin doen?

De vorige bewoners van mijn huis hebben van de tuin een kuil gemaakt die ongeveer vijftien centimeter lager ligt dan de omringende tuinen, en die beplant en betegeld. Vraag me niet waarom, geen idee. Daardoor is de tuin altijd vochtig. Er blijft niet echt water staan, maar het komt gewoon zompig over. De tuin krijgt ook maar een paar uur zon per dag, het voorste gedeelte alleen heel vroeg in de ochtend in de zomer, en het achterste gedeelte later in de avond een paar uur.

Dit veroorzaakt:
-hardnekkige groene aanslag
-mosgroei
-planten die snel de geest geven
-een leger slakken waar je u tegen zegt
-een ongelooflijke hoeveelheid mugjes die in een zwerm boven mijn tuin hangen, zelfs in de winter

Wat groeit er wel:
-een prachtige enorme laurierstruik die meerdere keren per jaar volop bloeit
-verschillende soorten coniferen die het volgens mij oké doen
-wilde aardbei groeit als een gek
-een mooie struik met wit/groene bladeren en roze bloemen die ik niet herken

Hoe ik ook schrob en omspit, de tuin blijft een troosteloze, haveloze aanblik bieden. Mijn financiële situatie leent zich er niet voor om de boel weer op te hogen of te draineren. Ik wil niet dat de buren overlast krijgen.

Zijn er manieren om dit weer fatsoenlijk te krijgen? Er zijn planten die het goed doen onder deze omstandigheden, maar zorgen die dat de tuin iets minder vochtig wordt (door te drinken), of blijf ik die problemen houden? Iemand noemde korrels die vocht opnemen. Bestaan die?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
6.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ophogen denk ik ook
Poet
9 jaar geleden
Is het grondwater dat de boel zo nat houdt? Of is het regenwater dat lang blijft staan door een slecht doorlatende bodem?
Poet
9 jaar geleden
Merk op dat hoveniersbedrijven mert grond kwijt moeten dan dat ze grond nodig hebben. Misschien willen je wel gratis een partij leveren.Dan hoeven ze geen stortkosten te betalen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn maar deels de materiaalkosten waar ik me zorgen over maak. Maar hoe betaal ik het opnieuw betegelen, aanleg van het gazon, nieuwe beplanting, etc.?
Poet
9 jaar geleden
Tegels heb je. Alleen even schoonspuiten. Zand moet je ergens vandaan halen. Aandrukken kun je doen door een stevige plank op het zand te leggen en daar flink overheen te stampen. Dat strook voor strook. Met een lange lat kijk je of nog eens zand moet worden bijgevoegd (of weggeveegd) om de zaak plat te krijgen.
Poet
9 jaar geleden
Tenslotte grasrolletjes erop. Voor 3,50 per m2 moet dat lukken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een vijver maken, en de uitgegraven grond gebruiken om de rest op te hogen. Ook denk ik aan een schaduwtuin, met varens, hosta's rhododendrons, hortensia's, skimmia's en bodembedekkers zoals asarum, tiarella, pachysandra enzovoort. Zoek op internet nog meer vochtminnende planten, er zijn er zeer veel. Bij ene bontbladige struik met roze bloemen denk ik als eerste aan een weigela. Die kan je goed snoeien als de takken warrig worden, verder niet veel onderhoud nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat het niet een beetje te vol met struiken?
Licht moet er wel bij kunnen en vocht moet weg kunnen, geen probleem als het flink waait, maar als het nat is en windstil..

Antwoorden (4)

Het water waar je het over hebt is grondwater. Als je planten neerzet die meer drinken, zal het water gewoon onderlangs aangevuld worden. Als je korrels gebruikt geldt hetzelfde. Draineren kan helpen om de bolling van grondwater a.g.v. capillaire werking tegen te gaan, maar dat effect is minimaal, dus vermoedelijk heel duur en weinig effect.
Beste oplossing is ophogen. Wellicht met piepschuim, dit voorkomt het opnieuw wegzakken (op veengrond bv), omdat het piepschuim op het grondwater blijft drijven. (Dit gaat zo in zijn werk: groot gat graven tot iets onder grondwater niveau, dikke laag piepschuim erin, afgegraven grond er overheen)

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk eens op marktplaats, daar kun je vaak 2e hands piepschuim kopen van 20/30 cm dik voor weinig geld. Vaak een weinig beschadigd, maar "wat de hek", het ligt toch onder de grond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat de materiaalkosten niet hoog zijn, dat is ook maar ten dele waar ik me zorgen om maak. Maar hoe betaal ik het klaarmaken van de tuin zodat hij opgehoogd kan worden, en daarna het opnieuw betegelen, het opnieuw aanleggen van het gazon, beplanting, etc?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is bijna altijd regenwater, geen grondwater dat zit veel dieper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb ik het mis maar het lijkt me niet heel goed voor het milieu. ?..en kan het piepschuim misschien ook jog schadelijk zijn voor je planten???? Als ik t mis heb heb ik niks gezegt. en over mp gesproken......hier staan regelmatign en genoeg advertentiesop voor t gratis ophalen van zand of tuingrond.......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dat een paar jaar geleden helemaal zelf gedaan. Ik woon in een laagveengebied, tuinen zakken hier met +/- 10 cm per jaar tot op grondwater niveau, dan stopt het. Leuke klus voor in het voorjaar... De meeste planten hebben wortels tot op grondwaterniveau en dat lijkt bij jou niet diep te zitten. Planten kun je vaak uitgraven door een flinke kluit te laten zitten. Fijn vinden ze dat niet, dus zullen ze deze zomer nodig hebben om vooral het wortelstelsel opnieuw uit te bouwen en blijft bloei grotendeels achterwege. Voor bomen geldt dit nog sterker, die hebben echt een flinke kluit nodig, en dan nog geen garantie dat ze het overleven. Als ook bij jou de grond inklinkt zoals hier, zullen de coniferen en laurierboom dat ook niet leuk vinden. Zij hebben de wortels graag boven grondwaterniveau, maar zakken er nu doorheen. Ophogen zonder de planten mee te verhogen vinden ze ook niet fijn, de onderkant van de stam verdwijnt dan onder de grond en gaat daar rotten. Betegelen met de oude tegels is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt, maar het is zwaar werk. En met graszoden heb je zo een nieuw gazon, zaaien is goedkoper, maar duurt erg lang. Bij zelf doen vallen de kosten dus wel mee, het kost vooral een hoop tijd en zweet. Laten doen is i.d.d. best duur.
Eerst wil je weten of dit grondwater is of water dat water traag wegzakt doordat jouw tuin ook een deel van het water van de buren te verwerken krijgt. (of een combi)

Hoe diep zit het grondwater? (ongeveer)

Als het extra water van de buren is dan is verticale drainage mogelijk al voldoende:
gaten boren met een grondboor en deze vullen met grof puin/grind of humus. (kost weinig en kan ook in een bestaande tuin, ook in gras of onder stenen)

Is het grondwater dan helpt alleen ophogen of drainage naar een put, mogelijk moet je dat zelfs wegpompen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een laurierstruik, kan niet groeien in een te natte grond, ook coniferen hebben er een hekel aan, dus is je tuin niet echt te nat, hooguit goed vochtig.
je schrijft:
- hardnekkige groene aanslag------komt niet door te natte grond, maar door
onvoldoende zonlicht, dus te veel schaduw. Prima weg te krijgen met schoonmaak azijn en water.

-mosgroei------ komt niet door te natte grond, maar door arme grond met een slechte bodem structuur. Weg te krijgen door een goede organische mest en compost.

-planten die snel de geest geven-------En zijn zeker planten die liever droge grond hebben, dus kunnen die dood gaan, maar het staat op het kaartje als je de planten koopt.
-een leger slakken waar je u tegen zegt------heeft te maken met de soort tuin, de ligging en de manier van onderhoud. Oplossing, je tuin meer vogelvriendelijk maken.

-een ongelooflijke hoeveelheid mugjes die in een zwerm boven mijn tuin hangen, zelfs in de winter-------heeft niets te maken met de natte grond, de muggen die je nu ziet zijn dansmuggen ( wintermuggen) en die zijn er erg veel deze winter.

Wat kun je doen tegen te natte grond------er zo veel mogelijk planten in zetten die in natte grond goed groeien b.v alle moerasplanten en heel veel soorten vaste planten.
De grond draineren met drainageslang of met geulen met schelpen en zorgen voor een afvoer naar het riool, greppel of sloot.
Korrels die vocht op nemen bestaan zeker, maar die zijn bedoeld om droge grond beter vochtig te houden, daar heb je dus niets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan om de planten die er staan met een grondboor gaten maken daar kiezelstenen in en het overtollig water loopt weg en geen problemen meer